Spleis får kritikk for høye gebyrer – helt nødvendig svarer tjenesten

Sparebank 1-tjenesten Spleis får kritikk for høye gebyr av influenser.
Kommunikasjonssjef i Sparebank 1, Tone Mesna og influenser Kristin Gjelsvik. | Foto: Sparebank 1 / PR - Espen Solli / TV2
Kommunikasjonssjef i Sparebank 1, Tone Mesna og influenser Kristin Gjelsvik. | Foto: Sparebank 1 / PR - Espen Solli / TV2

Influenser Kristin Gjelsvik har de siste månedene brukt Sparebank 1-tjenesten Spleis for å gi familier med trang økonomi en bedre sommer. Nå reagerer hun på transaksjonsgebyret Spleis tar for sine tjenester, det skriver Nettavisen.

– Det synes jeg er leit. Jeg har naturligvis forståelse for at denne tjenesten koster penger, men at hele 46.000 kroner av de innsamlede midlene skal gå til administrasjonskostnader, er ubegripelig sier influenseren til Nettavisen.

Til sammen har hun samlet inn 658.000 kroner, men som følge av gebyret er det kun 612.000 kroner som blir delt ut til familier valgt av influenseren. Kommunikasjonssjef i Sparebank 1, Tone Mesna, sier til Nettavisen at hun forstår at Gjelsvik reagerer.

– Ambisjonen med Spleis er å hjelpe flest mulig til å realisere sine gode ideer, prosjekter og initiativ. Det innsamlere betaler for når de velger Spleis, er å kunne samle inn mye penger på kort tid, på en trygg, sikker og transparent måte. For at det skal være mulig å drive en slik tjeneste må selskapet ha inntekter, sier Mesna til avisen.

Transaksjonsgebyret er på to prosent, som går til å sikre trygge betalingsløsninger. I tillegg har tjenesten et plattformgebyr på 4,5 prosent, som går til å drifte og videreutvikle tjenesten. Merverdiavgift er også inkludert.

Del artikkel

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Vær i forkant av utviklingen. Få informasjon om det siste fra bransjen med vårt nyhetsbrev.

Vilkår for nyhetsbrev

Forsiden akkurat nå

Les også