Vil skrote kredittkortfordeler

Ordningen med at man får tilbud og fordeler ved bruk av kredittkort bør gjøres om, slik de også gjelder for vanlige kort, mener Forbrukerrådet.
Fagdirektør Jorge B. Jensen i Forbrukerrådet vil ha slutt på kundefordeler som knyttes til et bestemt betalingsmiddel. | Foto: Forbrukerrådet
Fagdirektør Jorge B. Jensen i Forbrukerrådet vil ha slutt på kundefordeler som knyttes til et bestemt betalingsmiddel. | Foto: Forbrukerrådet
NTB/Finanswatch

Ordningen med at man får tilbud og fordeler ved bruk av kredittkort bør gjøres om, slik de også gjelder for vanlige kort, mener Forbrukerrådet.

– Kredittkortgjeld er normalt den dyreste gjelden som finnes, og representerer en risiko for økonomien til husholdningen. Det er derfor viktig å utvise forsvarlighet med denne typen gjeld – og i alle fall ikke stimulere til overbruk, noe tilleggsfordelene kan bidra til, sier fagdirektør Jorge B. Jensen i Forbrukerrådet.

Han mener ordningen bør skrotes, og at fordelene som gjelder ved kredittkort bør gjelde uavhengig av betalingsmåte. Jensen peker på at fordelene blir finansiert av bankkunder som ikke betaler regningene sine til forfall. Han mener det er etisk problematisk, lite samfunnsansvarlig og lite bærekraftig.

– Hensynet til økonomisk sårbare forbrukere som får en stadig større rentebyrde må veie tyngre enn bortfallet av eventuelle prisrabatter. Folk må selv bestemme betalingsmiddel, og eventuelle fordeler bør heller være tilknyttet kundeforholdet – ikke måten man betaler på, seier Jensen.

Nytt lovforslag på trappene

1. november 2022 gikk høringsfristen ut for et nytt forslag som forbyr praksisen med å knytte fordeler opp mot bruk av kredittkort. Intensjonen med lovforslaget er at fordelene ikke skal friste forbrukere til å ta opp unødvendig gjeld.

De aller fleste bankene har uttalt seg negativt til forsalget i sine høringssvar. Unntaket er Sparebank 1 kreditt, som uttrykker støtte til lovforslaget, og til og med beklager at det ikke går langt nok. 

I sitt høringssvar skriver banken at det er kundene med størst forbrukersårbarhet som driver fordelene, samtidig som det er disse som har minst glede av dem. Dette er ikke forenlig med bankenes samfunnsansvar, skriver banken. Sparebank 1 kreditt ønsker imidlertid at bankene også skal kunne tilby kundene fordeler, men uten å knytte dem til et bestemt betalingsmiddel. 

«På denne måten blir bankers adgang til å tilby sine kunder fordeler mest mulig lik den adgang alle andre foretak har», skriver Sparebank 1 i sin høringsuttalelse.

Del artikkel

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Vær i forkant av utviklingen. Få informasjon om det siste fra bransjen med vårt nyhetsbrev.

Vilkår for nyhetsbrev

Forsiden akkurat nå

Les også