Danske Bank har inngått en avtale med det britiske inkassoselskapet Lowell om inndriving av forfalt inkassogjeld. Lowell skal bistå i innkrevingen av gjeld som ble satt på pause i 2020 og i nye saker.
I 2020 ble det avdekket at Danske Bank muligens hadde krevet inn for mye gebyr og salærer av sine kunder. Ifølge finanswatch.dk har 245.000 kunder fått slettet sin inkassogjeld etter en intern granskning i banken.
Ifølge borsen.dk skal Lowell nå gjenoppta innkreving fra 17.000 kunder som fikk sin sak satt på pause i 2020.
– Vi har inngått en avtale med Lowell om å gjenoppta inkassobehandling i Danmark og dermed hjelpe våre kunder med å få avsluttet sine saker og komme videre, sier pressesjef Helga Heyn til avisen.
Danske Bank gjorde i 2022 nedskrivninger på 650 millioner danske kroner på utlån eter at 90.000 inkassosaker ble slettet. I tillegg økte driftskostnadene med 600 millioner etter at en rekke kunder ble kompensert for for høye gebyrer.
De 17.000 sakene som nå gjenopptas er saker som var kommet så langt i nedbetalingen at kundene risikerte å bli krevd for høye beløp i tiden det har tatt å granske saken.