Bluestep: Én av ti tør ikke ta kontakt med banken
Én av ti bankkunder vil gjerne ha bedre rente, men tør ikke ta kontakt med banken, viser en undersøkelse utført på vegne av Bluestep bank.
Årsaken er at de syns økonomi er vanskelig, og at det er skummelt å ta kontakt med banken.
Hos Bluestep bank opplever de at to av ti som har tatt kontakt med banken og bedt om råd, ikke svarer når de blir oppringt.
– Det kan selvsagt være flere årsaker til at disse 22 prosentene ikke svarer når vi ringer, men av erfaring og funn fra undersøkelsen, ser vi at en stor andel har bankskrekk og dessverre dropper å ringe til tross for et stort behov for økonomisk hjelp, sier Thoresen i en pressemelding.
Frykter løsninger som gjør vondt verre
Han er bekymret for at de som kvier seg for å ta kontakt med banken, heller skal ty til lettvinte løsninger som gjør vondt verre.
Av de som har forbrukslån i dag, svarer 32 prosent at de har nedbetalt gjeld med lånet. 28 prosent har betalt helt nødvendige utgifter, slik som mat, faste utgifter o.l. I tillegg sier nesten 2 av 10 at de ikke vet hvilken rente de har på forbrukslånet.
– Å betale ned gjeld og faste utgifter med forbrukslån er ingen god løsning på lang sikt. Hvis man attpåtil ikke er klar over hvilken rente man har på lånet, risikerer man å få en langt høyere gjeld enn hva man kanskje er klar over, sier Thoresen.
Han oppfordrer de som har det vanskelig til å be om hjelp.
– Vårt største råd er rett og slett å ringe banken og ta den samtalen. Jobben til disse rådgiverne er nettopp å hjelpe, og ved å våge å be om hjelp kan man løse en knute som trolig bare forverrer seg jo lengre man venter, avslutter Thoresen
Relaterte artikler:
Fintechselskapet Zen Finans kjøper Norske Tjenester
For abonnenter