Danske Bank om nedlagte kontorer: – Vi ser en kundeadferd i endring

Omorganiseringen skyldes kundenes ønsker og gjør, ifølge kommunikasjonsdirektør Øystein Schmidt, at banken i større grad kan prioritere å møte kundene på telefon og nett.
KLAR TALE: – Kundenes ønsker er klare, de ønsker primært tjenester på nett eller telefon. Og det er derfor disse justeringene kommer, sier kommunikasjonsdirektør Øystein Schmidt i Danske Bank.
KLAR TALE: – Kundenes ønsker er klare, de ønsker primært tjenester på nett eller telefon. Og det er derfor disse justeringene kommer, sier kommunikasjonsdirektør Øystein Schmidt i Danske Bank.

I Vestfold har Danske Bank lagt ned kontorer i Tønsberg, Sandefjord og Larvik, og opprettet et nytt kontor litt utenfor Sandefjord. Banken har avviklet kontoret i Levanger og flyttet de ansatte til hovedkontoret i Søndre gate i Trondheim. Totalt har Danske Bank nå 16 kontorer i Norge. 

Ifølge kommunikasjonsdirektør Øystein Schmidt i Danske Bank er det ikke riktig å snakke om en nedleggelse. 

– Dette er justeringer vi gjør i tråd med adferdsendringer vi ser hos våre kunder, samt i samråd med våre ansatte. Vårt mål er å yte den beste kundeservicen innen finans i Norge, og da må vi rigge oss slik at vi er i stand til å nå det målet, sier han. 

Skjøt fart under covid

Omorganiseringene er i tråd med en endring i samfunnet som man ser hos alle serviceinstitusjoner, kommenterer Schmidt videre. 

Over tid har man sett at kundene i mindre og mindre grad ønsker å besøke serviceinstitusjoner fysisk. Det er en trend som har pågått over mange år og skjøt fart under covid. Kundene sier nå at de i all hovedsak ønsker å møte oss på nett eller telefon, sier Schmidt, og legger til at resultatet av dette er at de som bank må endre seg etter kundenes ønsker for å yte den beste servicen. 

– Vi endrer oss fordi det er en klar tendens, en kundeadferd i endring. Dette tror jeg alle bankkunder i Norge merker, at det går svært lenge mellom hver gang man fysisk går til en bank, sier Schmidt, som ikke vil kalle omorganiseringen en planlagt strategi. 

– Det handler om å følge kundene våre og de ønskene de har. Og deres ønsker er klare, de ønsker primært tjenester på nett eller telefon. Og det er derfor disse justeringene kommer. Kundene får nå et tilbud som passer bedre med de tilbakemeldingene de har gitt oss. 

Få konsekvenser

– Hvilke konsekvenser vil endringene få for kundene deres?

– Omorganiseringen gjør at vi i større grad kan prioritere å møte kundene på telefon og nett. Utover det vil det ikke få noen konsekvenser for kundene. Disse endringene vil hjelpe oss til å være en bedre bank for kundene totalt sett, sier Schmidt. 

Del artikkel

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Vær i forkant av utviklingen. Få informasjon om det siste fra bransjen med vårt nyhetsbrev.

Vilkår for nyhetsbrev

Forsiden akkurat nå

Les også