E24: Forbrukertilsynet har aldri ført tilsyn på folkefinansiering

Tilsynet påpeker på sin side at folkefinansiering er pålagt å følge god markedsføringsskikk.
Underdirektør Tonje Drevland i Forbrukertilsynet. | Foto: Forbrukertilsynet/Dag Jenssen
Underdirektør Tonje Drevland i Forbrukertilsynet. | Foto: Forbrukertilsynet/Dag Jenssen

Monio har den siste tiden vært i hardt vær rundt flere utlån på folkefinansieringsplattformen. En person som tidligere har hatt flere konkursselskaper har nå har flere utestående lån på plattformen.

To investorer på plattformen har nå gått ut til E24 og klaget på manglende informasjon fra Monio på investeringsprosjektene på plattformen. Avisen har kontaktet Forbrukertilsynet, som sier at det aldri har ført tilsyn hos noen av de norske aktørene på folkefinansiering.

– Det er svært mange fagområder, bransjer og problemstillinger som dekkes av Forbrukertilsynets tilsynsområder. Vi må til enhver tid foreta prioriteringer av hvilke bransjer og saker vi skal jobbe med, basert på hva som har størst praktisk, økonomisk og samfunnsmessig betydning for forbrukere, sier underdirektør Tonje Drevland i Forbrukertilsynet til E24.

Hun sier videre at tilsynet forventer at Monio foretar en skikkelig gjennomgang av om de har opplyst alt de burde i disse sakene, og påpeker at folkefinansiering er underlagt god markedsføringsskikk.

Del artikkel

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Vær i forkant av utviklingen. Få informasjon om det siste fra bransjen med vårt nyhetsbrev.

Vilkår for nyhetsbrev

Forsiden akkurat nå

Les også