Debatt: Mobilitetsutviklingen former fremtidens finansbransje

Fremtidens bilbransje vil være langt mer kompleks. Det vil skape muligheter for finansbransjen, tror Cicero. 
Petter Nybakk og Helene Walstad fra Cicero Consulting mener det ligger mange muligheter for finansbransjen i fremtidens mobilitetløsninger. | Foto: Cicero
Petter Nybakk og Helene Walstad fra Cicero Consulting mener det ligger mange muligheter for finansbransjen i fremtidens mobilitetløsninger. | Foto: Cicero
Petter Nybakk og Helene Walstad, Cicero Consulting

Mobilitetsmarkedet er i endring, og fremtidens bilbransje vil være langt mer kompleks enn vi er vant med. Endringstakten og endestasjon kan vi spekulere i, men utviklingen vi ser er et tydelig steg bort fra de tradisjonelle strukturene.

To nye mulighetsrom

Noen endringer skjer raskt, og det beste eksempelet er elektrifiseringen av bilbransjen. Godt hjulpet av statlige incentivordninger eksploderte kjøp av elbiler. Nærmest over natten var elbiler den nye normalen. Andre endringer tar lengre tid. I en fersk analyse vi har gjennomført har vi identifisert to viktige endringer som påvirker både bilbransjen og de som opererer mot denne næringen. 

Den første er at netthandelen for alvor har nådd bilbransjen. Allerede ser vi at en signifikant andel bilkjøp gjennomføres over nett, og konsensus i bransjen er at fremtiden vil preges av ytterlige vekst i digital distribusjon. 

Den andre trenden vi ser internasjonalt, men som fremdeles har til gode å ta av i Norge, er bruken av bildeling og bilabonnementstjenester. Konsekvensen av økt bruk vil være færre biler, men også et skifte i finansierings- og forsikringsproduktene knyttet til bilbransjen. 

Netthandel endrer markedsdynamikken

Når bilkjøpet foregår på nett endres maktforholdene i bilbransjen. For bilforhandlere betyr dette at en porsjon av salgene vil skje direkte fra bilprodusentene, mens det for andre skapes nye kanaler for produktdistribusjon. I stedet for at finansiering, kjøp og forsikring skjer i tre ulike sammenhenger, ser vi at netthandel samler dette i en løsning. Dermed må finansaktørene justerer strategien for å tilrettelegge for nye modeller. Samtidig må de godta å spille annenfiolin i møtet med kundene. 

Dette er en ny hverdag for en bransje som er godt vant med hyppig kundekontakt og relasjonsbygging. De ti mest solgte bilmerkene står for 90 prosent av nye biler solgt i Norge. Dette tydeliggjør hvor attraktive disse partnerskapene vil være, og hvor langt finansbransjen vil være villig til å strekke seg. For å konkurrere må man ikke bare levere på pris og vilkår, men også levere kundevennlige løsninger som lett lar seg integrere. DNB har satt standarden, og allerede sett store effekter av dette arbeidet.

Bilflåter krever egne produkter

Mange vil nok si at bildeling ikke har nådd opp til hypen, og det er vanskelig å argumentere mot denne påstanden. Spørsmålet er om festen er avlyst, eller bare utsatt. Mye tyder på det siste. Schibsted sin bilundersøkelse viser at 1 av 7 nordmenn enten vurderer bildeling eller bilabonnement når neste bil skal skaffes. Vår mistanke er at forbrukerne fremdeles har en oppfatning av at disse tjenestene er for dyre, men dette bildet kan endres raskt.

Ser man i krystallkulen til en fremtid der disse formene for bilhold foretrekkes av 10-15 prosent av befolkningen, så ser man også store muligheter for forsikringsbransjen. Gode produkter og tjenester for bilflåter vil utgjøre en stor kilde til fremtidig inntekt, og kan være avgjørende for hvilke aktører som tar markedsandeler i årene som kommer. Våre estimater viser at flåteforsikringer kan gi 3 milliarder kroner i årlige inntekter til forsikringsmarkedet innen 2030.

For finansieringsselskapene er responsen mer uklar. Legges finansiering av bilflåter inn i den vanlige bedriftsporteføljen, eller vil disse produktene leveres av dagens spesialiserte enheter? Dette gjenstår å se, men det er ingen tvil om at bildelings- og bilabonnementsselskap også kan bli svært lukrative kunder for bankene. 

De som våger, vinner

Akselerasjonen av flere former for bilhold, nye distribusjonskanaler og endret markedsdynamikk betyr at avtaler, inntekter og kunder står på spill. Vi er sikre på at selskapene som identifiserer hvordan utviklingen tar form, hvilken effekt dette har på kundeleddet og som tørr gå all-in på innovative løsninger går en lys fremtid i møte. Status quo er i ferd med å brytes, og inntektene skal fordeles på nytt. 

Denne teksten er et debattinnlegg skrevet av Analysesjef Petter Nybakk og Helene Walstad, analytiker i forsikringsmarkedet i Cicero Consulting.

Del artikkel

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Vær i forkant av utviklingen. Få informasjon om det siste fra bransjen med vårt nyhetsbrev.

Vilkår for nyhetsbrev

Forsiden akkurat nå

Les også