Avviser økte forsikringspremier etter kjøp av kristen tv-kanal

Konsernet Knif, som også eier Knif Trygghet Forsikring, har kjøpt kanalen TV Vårt Land etter at de havnet i økonomisk uføre. Men konsernsjefen avviser spekulasjoner om at investeringen skal dekkes inn av forsikringspremiene.
Konsernsjef Fridtjof Gillebo i Knif og TVL-redaktør Alf Gjøsund, som nå blir daglig leder i Knif Media AS. | Foto: Knif
Konsernsjef Fridtjof Gillebo i Knif og TVL-redaktør Alf Gjøsund, som nå blir daglig leder i Knif Media AS. | Foto: Knif

Tidligere i år meldte den kristne tv-kanalen TVL at de måtte avvikle på grunn av dårlig økonomi etter et knapt år i drift. Men denne uken ble det kjent at det verdibaserte konsernet Knif går inn som eier av tv-kanalen, som fremover skal hete TV Vårt Land. 

Knif-konsernet er eid av ulike kristne organisasjoner i Norge. Oppkjøpet har ført til spekulasjoner om det er forsikringskundene til Knif Trygghet Forsikring som må ta regningen for investeringen. 

Dette avvises av konsernsjefen i Knif når han blir spurt av avisen Dagen om spekulasjonene stemmer. 

– Nei, nei, nei, virkelig ikke. Det er ingen sammenheng. Vi er et konsern. Selskapene er klart adskilt. Men det vi tror kan smitte over er kulturen og verdiene, at det skaper en økt bevissthet om vi er og hva vi tror på, sier konsernsjef Fridtjof Leif Gillebo i Knif til Dagen.

Konsernsjefen mener det er mange feil assosiasjoner til konsernet siden forsikringsvirksomheten er best kjent.

– Vi er et konsern verdt flere milliarder der ett av selskapene driver forsikring. Ellers driver vi med blant annet med regnskap, innkjøp og fundraising, sier Gillebo.

Han sier Knif hverken som konsern eller forsikringsselskap har tenkt å legge seg opp i driften av tv-kanalen, men la dem som allerede jobbe der gjøre det de er best på. 

– Det stemmer at vi ikke har peiling på tv, og derfor har vi stor tillit til at en erfaren mediemann som Alf Gjøsund (redaktør i TVL, red. anm.) tar seg av innhold og produksjon. Ellers er Knif eid av Kristen-Norge. Derfor er det ikke en unaturlig markeds- og kommunikasjonsstrategi å tjene dette landskapet med en plattform som kan gi innhold av en dypere verdi, som kan bringe oss sammen og videreformidle det vi tror på.

Del artikkel

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Vær i forkant av utviklingen. Få informasjon om det siste fra bransjen med vårt nyhetsbrev.

Vilkår for nyhetsbrev

Forsiden akkurat nå

Les også