Forbrukerrådet om BankID-trøbbel: – Bankene er nødt til å endre seg ganske dramatisk
![Direktør i Forbrukerrådet, Inger Lise Blyverket. | Foto: Berit Roald / NTB](https://photos.watchmedier.dk/watchmedier/resize:fill:3840:0:0/plain/https://photos.watchmedier.dk/Images/article14395754.ece/ALTERNATES/schema-16_9/NTB_VAGxLsK1Alw.jpg)
Nylig har skuespiller Johannes Joner vært ute i media og fortalt om problemene med å få BankID til sin svigermor som er for skrøpelig til å komme til banken. Det har skapt utfordringer både for å få banktjenester og offentlige tjenester som krever BankID, det skriver NRK.
DNB kommenterer ikke enkeltsaker men sier at det er Finanstilsynet som har pålagt dem å identifisere kundene på grunn av antihvitvaskingshensyn. Finanstilsynet på sin side sier at det er bankens ansvar å sørge for en tilstrekkelig og hensiktsmessig legitimeringsprosess. Problemet forblir uløst for skuespilleren. Direktør i Forbrukerrådet, Inger Lise Blyverket, sier til NRK at Johannes Joners historie bare er en av mange.
– Bankene er nødt til å endre seg ganske dramatisk. Jeg tror Finansnæringen har hatt en eller annen merkelig forståelse av at snart er absolutt hele verden digital og at den analoge delen kommer til å dø ut. Men det skjer ikke, sier Blyverket til NRK.