Forbrukerrådet om BankID-trøbbel: – Bankene er nødt til å endre seg ganske dramatisk

Direktør i Forbrukerrådet, Inger Lise Blyverket mener norske banker har en merkelig forståelse av verdenen.
Direktør i Forbrukerrådet, Inger Lise Blyverket. | Foto: Berit Roald / NTB
Direktør i Forbrukerrådet, Inger Lise Blyverket. | Foto: Berit Roald / NTB

Nylig har skuespiller Johannes Joner vært ute i media og fortalt om problemene med å få BankID til sin svigermor som er for skrøpelig til å komme til banken. Det har skapt utfordringer både for å få banktjenester og offentlige tjenester som krever BankID, det skriver NRK.

DNB kommenterer ikke enkeltsaker men sier at det er Finanstilsynet som har pålagt dem å identifisere kundene på grunn av antihvitvaskingshensyn. Finanstilsynet på sin side sier at det er bankens ansvar å sørge for en tilstrekkelig og hensiktsmessig legitimeringsprosess. Problemet forblir uløst for skuespilleren. Direktør i Forbrukerrådet, Inger Lise Blyverket, sier til NRK at Johannes Joners historie bare er en av mange.

– Bankene er nødt til å endre seg ganske dramatisk. Jeg tror Finansnæringen har hatt en eller annen merkelig forståelse av at snart er absolutt hele verden digital og at den analoge delen kommer til å dø ut. Men det skjer ikke, sier Blyverket til NRK.

Del artikkel

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Vær i forkant av utviklingen. Få informasjon om det siste fra bransjen med vårt nyhetsbrev.

Vilkår for nyhetsbrev

Forsiden akkurat nå

Les også