Sparebank 1 SR-bank beklager etter å ha fratatt kreftsyk kvinne BankID

Banken ønsker at det offentlige utvikler en digital ID som er uavhengig av finansnæringen.
Sparebank 1 SR-bank beklager etter at en eldre kvinne fikk slettet sin BankID i banken. | Foto: BankID / PR
Sparebank 1 SR-bank beklager etter at en eldre kvinne fikk slettet sin BankID i banken. | Foto: BankID / PR

Sparebank 1 SR-bank har beklaget at banken slettet BankID for en 82 år gammel kreftsyk kvinne. Kommunikasjonsdirektør Øyvind Knoph Askeland i Sparebank 1 SR-Bank sier det offentlige bør utvikle en BankID uavhengig av finans.

Finansfokus forteller om at kunden fikk problemer med å bruke BankID etter kreftsykdom, og at banken til slutt slettet kundens BankID. Dermed fikk hun også problemer med å motta innkallinger til legetimer og kreftbehandling.

Kvinnens datter er sterkt kritisk til SR-banks behandling av moren, og forteller at banken bød på få løsninger, og at moren møtte arrogante rådgivere. Dermed bidro banken til å gjøre livet svært vanskelig for en kunde som allerede sto i en tøff posisjon.

Knoph Askeland i SR-bank sier til Finansfokus at banken må være sikre på at kunden forstår avtalevilkårene, og at det er kunden selv som bruker BankID. Denne regelen er felles for alle norske banker.

Del artikkel

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Vær i forkant av utviklingen. Få informasjon om det siste fra bransjen med vårt nyhetsbrev.

Vilkår for nyhetsbrev

Forsiden akkurat nå

Les også