Sparebank 1 SR-bank beklager etter å ha fratatt kreftsyk kvinne BankID
![Sparebank 1 SR-bank beklager etter at en eldre kvinne fikk slettet sin BankID i banken. | Foto: BankID / PR](https://photos.watchmedier.dk/watchmedier/resize:fill:3840:0:0/plain/https://photos.watchmedier.dk/Images/article14213598.ece/ALTERNATES/schema-16_9/BankID-appen.png)
Sparebank 1 SR-bank har beklaget at banken slettet BankID for en 82 år gammel kreftsyk kvinne. Kommunikasjonsdirektør Øyvind Knoph Askeland i Sparebank 1 SR-Bank sier det offentlige bør utvikle en BankID uavhengig av finans.
Finansfokus forteller om at kunden fikk problemer med å bruke BankID etter kreftsykdom, og at banken til slutt slettet kundens BankID. Dermed fikk hun også problemer med å motta innkallinger til legetimer og kreftbehandling.
Kvinnens datter er sterkt kritisk til SR-banks behandling av moren, og forteller at banken bød på få løsninger, og at moren møtte arrogante rådgivere. Dermed bidro banken til å gjøre livet svært vanskelig for en kunde som allerede sto i en tøff posisjon.
Knoph Askeland i SR-bank sier til Finansfokus at banken må være sikre på at kunden forstår avtalevilkårene, og at det er kunden selv som bruker BankID. Denne regelen er felles for alle norske banker.
Relaterte artikler
BankID-forslag kan bli løsning på digitalt utenforskap
For abonnenter