DNB har avviklet 1483 kundeforhold i år

Mens banken i løpet av hele fjoråret kastet ut 917 kunder.
Foto: INTS KALNINS/REUTERS / X02120
Foto: INTS KALNINS/REUTERS / X02120

– Vi ser en kraftig økning i avvikling av kundeforhold hos oss. Dette handler om det økte fokuset i kampen mot hvitvasking og bankens ansvar for å forebygge den typen kriminalitet. Hovedårsaken til avviklingen er mistanke om hvitvasking, bedrageri, svindel og muldyrvirksomhet, sier seksjonsleder Rolf Bjerke i DNBs utredningsavdeling til DN.

Men som avisen påpeker fikk banken tidligere i år et overtredelsesgebyr på 400 millioner kroner for mangelfull etterlevelse av regelverket for hvitvasking og terrorfinansiering. Banken uttalte da i en pressemelding at «DNB kjenner seg ikke igjen i Finanstilsynets vurdering om manglende prioritering av anti-hvitvaskingsarbeidet hos styret og ledelsen».

Ifølge Bjerke avvikles kundeforhold der kundene ikke svarer tilfredsstillende på bankens spørsmål, samtidig som han understreker at banken må ha saklig grunn til å avvikle kundeforhold.

– Høy risiko ved et kundeforhold er ikke en god nok grunn til å foreta avviklinger. Det at kunder for eksempel er tilknyttet oljebransjen eller at kunder foretar transaksjoner med skatteparadiser gir ikke grunnlag for avviklinger i seg selv, sier Bjerke til DN.

Finanstilsynet bekymret for at kunder stenges urettmessig ute fra banksystemet 

Del artikkel

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Vær i forkant av utviklingen. Få informasjon om det siste fra bransjen med vårt nyhetsbrev.

Vilkår for nyhetsbrev

Forsiden akkurat nå

Les også