FinansWatch

DNB har avviklet 1483 kundeforhold i år

Mens banken i løpet av hele fjoråret kastet ut 917 kunder.

Foto: INTS KALNINS/REUTERS / X02120

– Vi ser en kraftig økning i avvikling av kundeforhold hos oss. Dette handler om det økte fokuset i kampen mot hvitvasking og bankens ansvar for å forebygge den typen kriminalitet. Hovedårsaken til avviklingen er mistanke om hvitvasking, bedrageri, svindel og muldyrvirksomhet, sier seksjonsleder Rolf Bjerke i DNBs utredningsavdeling til DN.

Men som avisen påpeker fikk banken tidligere i år et overtredelsesgebyr på 400 millioner kroner for mangelfull etterlevelse av regelverket for hvitvasking og terrorfinansiering. Banken uttalte da i en pressemelding at «DNB kjenner seg ikke igjen i Finanstilsynets vurdering om manglende prioritering av anti-hvitvaskingsarbeidet hos styret og ledelsen».

Ifølge Bjerke avvikles kundeforhold der kundene ikke svarer tilfredsstillende på bankens spørsmål, samtidig som han understreker at banken må ha saklig grunn til å avvikle kundeforhold.

– Høy risiko ved et kundeforhold er ikke en god nok grunn til å foreta avviklinger. Det at kunder for eksempel er tilknyttet oljebransjen eller at kunder foretar transaksjoner med skatteparadiser gir ikke grunnlag for avviklinger i seg selv, sier Bjerke til DN.

Finanstilsynet bekymret for at kunder stenges urettmessig ute fra banksystemet 

Mer fra FinansWatch

Les også

Relaterte

Siste nytt

Stillinger

Se flere stillinger

Se flere stillinger

Siste nytt fra EiendomsWatch

Siste nytt fra AdvokatWatch