DNB har avviklet 1483 kundeforhold i år
![Foto: INTS KALNINS/REUTERS / X02120](https://photos.watchmedier.dk/watchmedier/resize:fill:3840:0:0/plain/https://photos.watchmedier.dk/Images/article13392129.ece/ALTERNATES/schema-16_9/doc7i2ogg50byd9ysrs2tu.jpg)
– Vi ser en kraftig økning i avvikling av kundeforhold hos oss. Dette handler om det økte fokuset i kampen mot hvitvasking og bankens ansvar for å forebygge den typen kriminalitet. Hovedårsaken til avviklingen er mistanke om hvitvasking, bedrageri, svindel og muldyrvirksomhet, sier seksjonsleder Rolf Bjerke i DNBs utredningsavdeling til DN.
Men som avisen påpeker fikk banken tidligere i år et overtredelsesgebyr på 400 millioner kroner for mangelfull etterlevelse av regelverket for hvitvasking og terrorfinansiering. Banken uttalte da i en pressemelding at «DNB kjenner seg ikke igjen i Finanstilsynets vurdering om manglende prioritering av anti-hvitvaskingsarbeidet hos styret og ledelsen».
Ifølge Bjerke avvikles kundeforhold der kundene ikke svarer tilfredsstillende på bankens spørsmål, samtidig som han understreker at banken må ha saklig grunn til å avvikle kundeforhold.
– Høy risiko ved et kundeforhold er ikke en god nok grunn til å foreta avviklinger. Det at kunder for eksempel er tilknyttet oljebransjen eller at kunder foretar transaksjoner med skatteparadiser gir ikke grunnlag for avviklinger i seg selv, sier Bjerke til DN.
Finanstilsynet bekymret for at kunder stenges urettmessig ute fra banksystemet