Nordea får fortsatt søknader om avdragsfrihet

Én av fem Nordea-kunder med avdragsfrihet ønsker å forlenge avdragspausen. Randi Marjamaa sier at de godkjenner nesten alle søknader.
Randi Marjamaa i Nordea synes det er viktig å hjelpe kundene. | Foto: Nordea
Randi Marjamaa i Nordea synes det er viktig å hjelpe kundene. | Foto: Nordea

– Vi synes det er viktig å hjelpe disse kundene, men det er også viktig å komme i dialog med kunden, for å se hvordan situasjonen kommer til å være om tre eller seks måneder, sier Randi Marjamaa, som er landssjef for Nordea i Norge, til NRK.

Hun sier at alle nesten søknadene om avdragsfrihet godkjennes, men at det er individuelt hvor lenge kundene får lov å ha avdragsfrihet.

– De vi ser som søker avdragsfrihet, er de samme som står i næringene som er utsatte. Det er ansatte innenfor hotellbransjen, reiseliv og kulturlivet, som fortsatt står i en usikker situasjon, og derfor ønsker avdragsfrihet, sier Marjamaa til NRK.

Hos BN Bank har kun 0,1 prosent av kundene søkt om å forlenge avdragsfriheten.

– For det første så var det bare en av tre som søkte om avdragsfrihet i vår som fikk det av oss. Vi var opptatt av å avslå søknaden der folk hadde høy belåning, og der de samtidig ikke var rammet av krisen, sier Endre Reite, direktør for personmarkedet.

SpareBank 1 Østlandet ser oppgang i søknader om avdragsutsettelse i privatmarkedet

Danske Bank spent på hvor mange kunder som vil forlenge avdragsfrihet 

Del artikkel

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Vær i forkant av utviklingen. Få informasjon om det siste fra bransjen med vårt nyhetsbrev.

Vilkår for nyhetsbrev

Forsiden akkurat nå

Les også