Nordea endrer prisstrategien for dagligbanktjenester

De fleste kunder må nå betale et månedlig beløp for å ha brukskonto i banken. Nordea mener den nye prismodellen er mer rettferdig.
Foto: Vidar Ruud / NTB scanpix
Foto: Vidar Ruud / NTB scanpix

Fra og med 1. november vil Nordea tilby produktpakken Dagligbankpakken som har en månedlig pris på 25 kroner. I Dagligbankpakken finner man en brukskonto, et betalingskort og tilgang til mobil- og nettbank.

Samtidig fjerner banken årsgebyret på betalingskort knyttet til brukskonto, slik det har vært vanlig i mange år.

– Tidligere har vi priset bruk av banktjenester gjennom bruk av bankkort, da dette var en god indikator på om kunden brukte oss aktivt som bank eller ei. Slik er det ikke lenger. Vi ser nemlig at mange kunder bruker oss som bank uten å ha bankkort, sier kommunikasjonssjef Synne Ekrem til Dinside.

Nordea mener denne prisstrategien er mer rettferdig for kundene, ettersom det har blitt vanligere å ha kundeforhold i flere banker enn én og at det ikke lenger er like vanlig å ha lån, dagligbank og pensjon på samme sted. Banken sier det ikke skal bli dyrere for eksisterende kunder med den nye pakkeprisingen.

– De kundene som har betalt for bankkort tidligere, betaler nå det samme. Eneste forskjellen er at de blir trukket månedlig, ikke årlig, sier Ekrem.

Rundt 70 prosent av personkundene får ingen økte kostnader, ifølge banken. Det vil også si at banken nå får gebyrinntekter fra de kundene som bruker dagligbanktjenester i Nordea, uten å ha et tilknyttet kort.

Nordea dropper utbytte

Sparebank 68° Nord etterlyser mer konkrete vurderinger av hver enkelt bank med tanke på utbytte 

Del artikkel

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Vær i forkant av utviklingen. Få informasjon om det siste fra bransjen med vårt nyhetsbrev.

Vilkår for nyhetsbrev

Forsiden akkurat nå

Les også