Nordmenns handel på nett blir mer internasjonal

Fortsatt skjer størsteparten av handlingen i nettbutikker her til lands, men utenlandske aktører kaprer stadig større markedsandeler. Milliarder av kroner fra norske forbrukere «forsvinner» utenlands.
KONKURRANSEUTSATT: Forbrukere kan enkelt sammenligne priser mellom nettbutikker - og mellom land. De norske nettbutikkene opplever derfor større konkurranse om kundene enn tidligere. | Foto: Colourbox
KONKURRANSEUTSATT: Forbrukere kan enkelt sammenligne priser mellom nettbutikker - og mellom land. De norske nettbutikkene opplever derfor større konkurranse om kundene enn tidligere. | Foto: Colourbox

Norske handlevaner er i endring. I fjor var ni av ti nordmenn inne på en nettbutikk og betalte for varer og tjenester digitalt.

Det fremkommer av Nets’ ferske E-handelsrapport for 2023. Nets er tilbyder av elektroniske betalingsløsninger og inngår i Nexi-gruppen.

Tallgrunnlaget i rapporten er en undersøkelse foretatt av Sifo/Kantar, der 3600 nordmenn har deltatt.

Rundt 60 prosent av nordmenns netthandel finner sted på nettbutikker med norsk adresse.

Og hver tredje nordmann i undersøkelsen oppgir å netthandle fra utlandet minst en gang i måneden.

Kontrast til Sverige

I vårt naboland Sverige, derimot, er nærmere 80 prosent av varer og tjenester bestilt i innenlandske nettbutikker.

Årsaken til denne forskjellen mellom landene er trolig ulik tilgjengelighet.

Store aktører, som Amazon, har sterkere fotfeste i Sverige.

Etter Amazon lanserte sin svenske nettside i 2020, oppgir hver fjerde svenske å ha handlet hos dem.

Markedsplassen har hittil kun en begrenset tilstedeværelse i Norge.

INNENLANDSK: Norske markedsplasser som Vinmonopolets nettbutikk har naturligvis en stabil kundebase her til lands. I Sverige har Systembolaget konkurranse fra den danske nettbutikken Winefinder. | Foto: Beate Oma Dahle / NTB
INNENLANDSK: Norske markedsplasser som Vinmonopolets nettbutikk har naturligvis en stabil kundebase her til lands. I Sverige har Systembolaget konkurranse fra den danske nettbutikken Winefinder. | Foto: Beate Oma Dahle / NTB

Forbrukerbevissthet

I undersøkelsen oppgir 47 prosent at den viktigste grunnen til å handle utenlandsk er begrenset tilgjengelighet. Dersom varen ikke finnes i de norske markedsplassene ser kundene til andre plattformer.

Pris er også en viktig dimensjon. 41 prosent sier de opplever lavere priser hos de utenlandske markedsplassene, ifølge undersøkelsen.

Det er generelt utfordrende for de norske nettbutikkene å konkurrere på pris og utvalg.

– Det er mange grunner til at vi handler på nett i utenlandske nettbutikker. Som regel er det styrt av rasjonelle behov, men ofte handler det mest om underholdningsshopping. Vi kjøper varer av tvilsom kvalitet til en veldig lav pris, spesielt fra netthandelsplattformer som Temu. Det reiser spørsmål om sikkerhet, for eksempel med elektriske apparater, samt etiske betenkeligheter, sier e-handelsansvarlig hos Nets, Ardalan Fadai.

Mange forbrukere er likevel skeptiske til utenlandshandelen.

Over 40 prosent av de spurte oppgir at både norske tollregler og vanskeligheter med returrett til utlandet skaper usikkerhet for dem i deres handel på nett.

Også høye leveringskostnader fra utlandet kan fordyre opplevelsen, og heller trekke forbrukerne mot de norske markedsplassene.

Disse landene handler vi mest fra

Med global rekkevidde kan internasjonale markedsplasser, særlig innen hotell og reisevirksomhet, tilby større utvalg og lavere priser til nordmenn.

Her er oversikten over hvilke lands nettbutikker som har de største markedsandelene blant norske forbrukere:

  • Norge, 62 prosent
  • Kina, 9 prosent
  • Sverige, 8 prosent
  • USA, 7 prosent
  • Storbritannia, 6 prosent
  • Tyskland, 4 prosent
  • Øvrige land, 4 prosent

Stordriftsfordeler til tross, er det fortsatt norske nettbutikker som regjerer på toppen.

En liten andel i undersøkelsen, 16 prosent, vektlegger viktigheten av å støtte sitt eget lands butikker. Den «patriotiske» netthandelen målt i Norge er imidlertid aller lavest blant landene i Norden.

De utenlandsskeptiske forbrukerne er usikre på utenlandskjøpte varers kvalitet, har bekymringer for manglende støtte om noe går galt med kjøpet, og vektlegger også etiske betenkeligheter.

Drøyt halvparten av de spurte, 49 prosent, sier de gjerne støtter sine lokale og uavhengige nettbutikker, men faktorer som pris og utvalg trumfer altså over «patriotiske» hensyn.

Del artikkel

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Vær i forkant av utviklingen. Få informasjon om det siste fra bransjen med vårt nyhetsbrev.

Vilkår for nyhetsbrev

Forsiden akkurat nå

Les også