I fjor ble kjent at Nordea kjøper og overtar Danske Banks virksomhet for personkunder i Norge, dette gikk ikke det upåaktet hen. Kunder ble usikre, flere byttet bank og vurderingen sank også betraktelig blant nye kunder, skriver Kampanje.
I Samarbeid med reklamebyrået Anorak lagde derfor banken en reklamefilm baser på det nye produktet «Ferdig forhandlet rente».
– For oss er det viktig at vi har en tydelig stemme og et attraktivt verditilbud i markedet helt frem til den dagen vi selger personmarkedet til Nordea, sier Ole Kristian Hansen, markedsdirektør i Danske Bank, i en pressemelding til Kampanje.
Banken ønsker å styrke sin posisjon og gi best boliglånsrente for alle kunder. Sammen med Anorak har de utviklet en ny kampanje, hvor de startet arbeidet med å gjennomføre en befolkningsundersøkelse. Her fant de ut at halvparten av de som har boliglån er «forhandlingsutsettere».
– Selv om de tror de kunne spart penger ved å forhandle renten på boliglånet sitt, gjør de det ikke, fordi de synes det er ubehagelig, eller fordi de mangler tid eller energi, sier Linn Johnsson, strategisk planner i Anorak til Kampanje før hun fortsetter:
– Dette var kanskje ikke et veldig sjokkerende funn, men det ble et kreativt springbrett.
Reklamefilmen vil gå på TV og kino, og kampanjen for øvrig består av en rekke uttak - både kjennskaps- og kunnskapsbyggende – til flater som sosiale medier, internett, print, radio og utendørs.