Danske Banks inkassosak sprer seg til Sverige

Danske Banks sak som har ført til feilaktig innkreving av gebyr for et stort antall kunder har nå også kommet til Sverige.
Foto: PR/ Danske Bank
Foto: PR/ Danske Bank

Nå ser Danske Banks inkassosak ut til å ramme det svenske markedet, skriver danske FinansWatch.

I september fjor ble det avslørt at Danske Bank har hatt en langvarig systemfeil som har ført til feilbehandling av tusenvis av inkassosaker.

Banken hadde krevd inn inkassogjeld de ikke hadde krav på fra tusenvis av danske kunder i hele 28 år.

Saken resulterte i en intern granskning av systemer og rutiner. I oktober i fjor kom det også frem at banken hadde avdekket «tusenvis» av nye saker, som ikke var knyttet til inkasso. Rundt 800 norske kunder var rammet av feilen.

Også Finland ble rammet, og nå viser en foreløpig undersøkelse av gjeldsinndrivingen i bankens øvrige markeder, at også Sverige kan være rammet.

Ifølge FinansWatch.dk er banken i gang med å gjøre en utvidet analyse av inkassosystemet i Sverige og av eventuelle problemer som måtte være forbundet med det, samt andre problemstillinger som springer ut fra samme sak.

Purregebyr-saken

I fjor kom det også frem at Danske Bank sine norske kunder ble belastet for mye i purregebyr.  I Norge fortsetter arbeidet med å utbetale erstatning i denne saken, ifølge banken:

«I Norge har vi informert alle kunder som kan være berørt av problemstillingen: da vi mangler kontoopplysninger om mange av de berørte kundene, vil vi i januar sendte ut et brev med anmodning om dette, slik at vi kan starte utbetalingen av kompensasjonen», skriver banken, ifølge FinansWatch.dk

Tidligere toppsjef i Danske Bank fortsatt siktet da han startet i ny jobb

Danske Bank i Norge ikke berørt av omorganisering i Danmark

Endringer i ledelsen hos Danske Bank 

Del artikkel

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Vær i forkant av utviklingen. Få informasjon om det siste fra bransjen med vårt nyhetsbrev.

Vilkår for nyhetsbrev

Forsiden akkurat nå

Les også