Finansnæringen har økt tryggheten for BankID – men én faktor er vanskelig i å endre

I et felles innlegg skriver Finans Norge og Bits at bekjempelsen av svindel via BankID begynner å virke. Men som alltid i sikkerhetsspørsmål er den menneskelige faktoren gjerne det svakeste ledd.
Arkivbilde. Effektiviseringseffekten av BankID er «ekstrem» og mer enn veier opp for potensielle svindelmuligheter, mener Finans Norge og Bits. | Foto: Gorm Kallestad / NTB
Arkivbilde. Effektiviseringseffekten av BankID er «ekstrem» og mer enn veier opp for potensielle svindelmuligheter, mener Finans Norge og Bits. | Foto: Gorm Kallestad / NTB

Svindel som involverer BankID har blitt utbredt de siste årene, ofte ved at det tas opp lån i en annen persons navn. Ofte er det også nærstående relasjoner til offeret som er synderen, selv om det også er en del tilfeller hvor ofrene blir lurt til å oppgi BankID-informasjon til kriminelle.

Bransjen jobber kontinuerlig med å øke tryggheten ved bruk av BankID, og en del at tiltakene begynner å virke, skriver Finans Norge og Bits i et innlegg i DN.

Blant tiltakene som virker finner vi:

  • Bankene har forpliktet seg til å gi bedre, tydeligere og oftere informasjon til kundene om hva BankID er, hva den kan brukes til og dermed hva misbrukspotensialet er, og hvorfor man derfor aldri må dele BankID-hemmeligheter med andre.
  • Bankene utbetaler ikke lenger lån uten å sjekke på flere tilgjengelige måter om det faktisk er eieren av BankID-en som tar opp lånet og som får lånet utbetalt. Utfordringen er å finne riktig eier, når det ikke finnes et sikkert telefonregister å verifisere opplysningene mot.
  • BankID på app er lansert. Biometri vil gjøre det vanskeligere å misbruke andres BankID. BankID på app vil også gi kunden informasjon om hvor kundens ID brukes, det reduserer risikoen for hendelser der noen lurer fra deg ID og passord, og bruker dette til noe annet enn det du tror ID-en brukes til.
  • Antisvindelsystemet rundt BankID forbedres, slik at flere får raskere kjennskap til svindel, og kan forhindre svindel mot andre banker.

Tillit

En faktor det er vanskelig for BankID og utstederne vanskelig kan gjøre noe med er at Norge er et tillitsbasert samfunn.

«Det er en menneskelig faktor inkludert som vi aldri kan planlegge, samarbeide eller vedta oss bort fra: Tross regelverk og holdningskampanjer ser vi at noen deler ID-hemmeligheter med noen de stoler på, og andre går dessverre i felle som mer profesjonelle svindlere lokker dem inn i. Men med god og kontinuerlig informasjon kan likevel forhåpentlig redusere faren for at noen deler eller blir lurt», skriver Gry Nergård i Finans Norge og Eivind Gjemdal i Bits i innlegget.

De oppfordrer også til å ha i mente at uten digital ID ville vi ikke kommet oss like enkelt gjennom pandemiens nedstengning, og at samfunnsnytten knyttet til elektronisk ID er «ekstrem».

«Glem ikke at elektronisk ID og digitalisering av samfunnet antagelig har redusert omfanget av svindel sammenlignet med den analoge verden. Elektroniske ID-er og digitalisering er med andre ord i seg selv en risikoreduserende oppfinnelse ved siden av å gi oss enorme effektiviseringsgevinster», heter det i innlegget.

Skatteetaten ser økt risiko for økonomisk kriminalitet fremover

Kvinne med verge ønsket BankID. Banken sa nei.

Tidligere riksadvokat advarer mot å ta for lett på økonomisk kriminalitet 

Del artikkel

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Vær i forkant av utviklingen. Få informasjon om det siste fra bransjen med vårt nyhetsbrev.

Vilkår for nyhetsbrev

Forsiden akkurat nå

Les også