Finans Norge savner lik tilgang til informasjon for privat og offentlig pensjon

Tilgang til informasjon hos Skatteetaten og NAV er et viktig verktøy for leverandører av pensjon i privat næringsliv. Men for offentlig sektor mangler denne tilgangen.
Stefi Kierulf Prytz er direktør for Liv og Pensjon i Finans Norge. | Foto: CF-Wesenberg
Stefi Kierulf Prytz er direktør for Liv og Pensjon i Finans Norge. | Foto: CF-Wesenberg

Gjennom å la pensjonsleverandører koble seg direkte til NAV og Skatteetatens databaser med informasjon om inntekt, trygd og skatt forenkles og effektiviseres arbeidet pensjonsleverandørene gjør for bedriftene.

Ved å automatisere denne datatransporten fremfor å hente inn data fra virksomhetene selv blir pensjonsutregningen også mer presis. Tjenesten som skal sørge for denne datatransporten regnes med å settes i drift 15. august i år.

Men hittil er det bare leverandører til privat sektor som har fått vedtatt denne tilgangen. Leverandører til offentlig sektor har ikke fått et slikt vedtak ennå.

– Finans Norge har oversendt forslag til konkrete hjemmelsendinger som må på plass til Finansdepartementet, og vi hadde håpet at regjeringens finansmarkedsmelding skulle signalisere at det arbeides med dette i regjeringen, sier Stefi Kierulf Prytz, direktør for liv og pensjon i Finans Norge i en melding.

Ettersom alle arbeidsgivere allerede rapporterer inntekt og skatt til Skatteetaten og NAV, også i det offentlige, gir det ifølge Finans Norge ikke mening at pensjonsleverandører til offentlig sektor må gjøre denne jobben to ganger, en gang til myndighetene og en gang til pensjonsleverandøren.

Gjensidige: – Vi har en mye sterkere posisjon her hjemme enn ute

Pensjonsselskaper jekker opp gebyret for den som blir arbeidsledig

Dfind: Kulturen avgjør om selskapene i finans klarer å tilpasse seg  

Del artikkel

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Vær i forkant av utviklingen. Få informasjon om det siste fra bransjen med vårt nyhetsbrev.

Vilkår for nyhetsbrev

Forsiden akkurat nå

Les også