DNB om egen pensjonskonto: Det viktigste blir å få samlet alt på ett sted
![Foto: Stig B. Fiksdal/DNB](https://photos.watchmedier.dk/watchmedier/resize:fill:3840:0:0/plain/https://photos.watchmedier.dk/Images/article12423697.ece/ALTERNATES/schema-16_9/h%25C3%25A5kon%2520hansen.jpg)
Egen pensjonskonto åpner for fullt 1. februar og som FinansWatch har skrevet i en rekke artikler blir det blir en hard konkurranse om kundene fremover. Dette på grunn av at det det blir enklere for indiviuelle lønnsmottakere å ta kontroll over egen pensjon, men også fordi konkurransen om ulike medlemsforeninger blir hardere.
Håkon Hansen, konsernsjef for Wealth Management i DNB, sier til Finansavisen at de er godt rustet til å ta en solid markedsandel i pensjonskampen.
– Vi har gjort en veldig stor jobb med Spare-appen vår, kombinert med at vi kommer med et veldig bredt utvalg fond tilgjengelig for de kundene som velger selvvalgt løsning, sier Håkon Hansen til Finansavisen.
Ordningen med egen pensjonskonto åpner også opp får sterkere konkurranse ved at nye leverandører kan tilby tjenester knyttet til forvaltning av pensjon. Nordnet er en av disse aktørene som har vært svært offensive, og har tidligere sagt til Finanswatch at de håper å få rundt 100.000 kunder med egen pensjonskonto.
Hansen på sin side mener likevel at den bedriftsbetalte løsningen i de fleste tilfellene vil være det beste for kundene.
– Vi blir overrasket om mer enn ti prosent går for selvvalgt løsning. For de aller fleste vil den bedriftsbetalte løsningen være den beste ordningen, både i forhold til pris, men også i forhold til redusert kompleksitet, sier Hansen til Finansavisen og legger til.
– Jeg tror det viktigste for kunden blir å samle alt på ett sted for å få god oversikt. Spare-appen blir vårt viktigste kort, og vi har brukt enormt mye ressurser på å utvikle appen slik at den skal tilfredsstille kundenes behov. Vi har tro på at vi skal kunne klare å ta markedsandeler med Spare-appen vår, sier Hansen.