Vil lage kunstig intelligens av magefølelsen til investorer

Katapult Group har gjort et forskningsprosjekt som viser at man kan grovsortere tusenvis av selskaper, som skal gjøre livet enklere for investorene som skal velge oppstartsselskaper.

Med støtte fra Regionale forskningsfond Oslo (RFF Oslo) har Katapult Group gjennomført et innledende forskningsprosjekt som viser at det er mulig å bruke kunstig intelligens til å grovsortere tusenvis av selskaper, slik at investorer kan bruke tiden til å gå i dybden på de mest aktuelle investeringskandidatene, skriver Forskning.no.

Et program som baserer seg på magefølelsen til investorene og som fortløpende fores med sine egne resultater, slik at det kan lære av egne feil og suksesser, er det prosjektet går ut på. Forskerne skal foredle investorenes magefølelse inn i programmet.

– Mange gode investorer baserer seg på magefølelse. Vi har fått svar på at det er mulig å lage en magefølelsesmaskin som automatiserer denne magefølelsen. Kunstig intelligens kan brukes ikke bare til å analysere enorme datamengder, men også til å gjøre gode vurderinger av hvilke faktorer som har størst betydning for om et selskap kan oppnå suksess eller ikke, sier Sagar Chandna, som har vært leder for prosjektet, til forskning.no.

Vil kvitte seg med menneskelig svakhet

Målet med magefølelsesmaskinen er å samle innsikten til de beste investorene og beholde innsikten de har opparbeidet seg, og samtidig kvitte seg med de menneskelige svakhetene.

I forprosjektet til denne magefølelsesmaskinen har Katapult Group funnet ut at nettverket rundt et oppstartsselskap er av stor betydning for å gjøre en god investering. Derfor vil de se mer på eksterne samarbeidspartnere og andre ressurspersoner selskapene har knyttet seg til, klynger de er med i, andre investorer som har investert i selskapet og andre ting.

Videre i prosjektet er det Niels Brøgger som skal være leder. Han er konsulent i Kapital Group.

– Det handler om ledelsen i selskapet, vekstpotensialet i markedet det siktes mot, og det vi kan kalle rullebladet til de involverte. Har de for eksempel lykkes i investormarkedet før? Har de bygd opp og solgt selskaper? Nå vil vi lage et verktøy som kan analysere disse variablene raskere enn vi mennesker kan, og som er mer treffsikre på hvilke variabler som er viktigst for å forutsi suksess, sier Niels Brøgger, som nå skal ta over som prosjektleder etter Chandna.

Forsikringsbransjen blir testarena for digitale advokater med kunstig intelligens

Nytt eiendomsfond fra Pareto – satser på logistikk

Georg Kell vil ta kunstig intelligens inn i ESG-rettet kapitalforvaltning 

Del artikkel

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Vær i forkant av utviklingen. Få informasjon om det siste fra bransjen med vårt nyhetsbrev.

Vilkår for nyhetsbrev

Forsiden akkurat nå

Les også