FinansWatch

Oljefondet har opplevd en økning i digitale angrep etter koronautbruddet

I tiden etter koronapandemien har oljefondet sine kontorer vært helt eller delvis stengt. Norges Bank trekker frem at de ansatte på en god måte har tilpasset seg nye måter å jobbe på, men har også opplevd en økning i antall forsøk på digitale angrep.

– Hjemmekontor innebærer økt risiko for menneskelige feil og svindel. For å håndtere dette, ble en rekke kontroller og risikobegrensede tiltak iverksatt, skriver sentralbanksjef Øystein Olsen og oljefondsjef Nicolai Tangen. Foto: Thomas Brun / NTB scanpix (illustrasjonsbilde)

– Våre rutiner for IT-sikkerhet er de samme uavhengig av om ansatte jobber hjemme eller på kontoret. Det er likevel en risiko at ansatte som jobber hjemme blir mindre oppmerksomme på digitale angrep og ikke følger etablerte prosedyrer for håndtering av informasjon. Vi har derfor delt mer informasjon om IT-sikkerhet og informasjonshåndtering etter virusutbruddet, skriver Statens pensjonsfond utland/Norges Bank Investment Management (NBIM) i et brev til Finansdepartementet datert 21. desember 2020.

Brevet er signert sentralbanksjef Øystein Olsen og oljefondsjef Nicolai Tangen.

– Økt risiko for menneskelige feil og svindel

De ansatte i oljefondet som selger og kjøper verdipapirer kunne før virusutbruddet bare utføre handler fra kontoret. For å legge til rette for handel fra hjemmekontor måtte systemer og retningslinjer endres.

– Hjemmekontor innebærer økt risiko for menneskelige feil og svindel. For å håndtere dette, ble en rekke kontroller og risikobegrensede tiltak iverksatt, skriver Olsen og Tangen i brevet.

– All handelsaktivitet blir i større grad enn tidligere fulgt opp av ledelsen og det er iverksatt hyppige videokonferansemøter for å kompensere for fraværet av fysisk kontroll, står det videre.

Har ansatte som strever på hjemmekontor

I brevet trekker sentralbanksjefen og oljefondsjefen frem at oljefondet har ansatte fra 34 ulike nasjoner og kontorer i fem land. Siden virusutbruddet er det blitt gjennomført to medarbeiderundersøkelser.

– Undersøkelsene viste at de fleste av NBIMs ansatte hadde tilpasset seg hjemmekontor godt. Medarbeiderundersøkelsene viser samtidig at de som er yngre og bor alene har hatt størst utfordringer med å tilpasse seg den situasjonen vi har vært i, skriver Olsen og Tangen i brevet.

– Dette gjelder spesielt på de internasjonale kontorene, hvor en stor del av de ansatte er av en annen nasjonalitet. I den mest akutte fasen ble flere utviklingsprosjekter satt på hold, spesielt de som krevde involvering fra kritiske funksjoner. Kontoret er en plass for kreativitet, innovasjon, lagfølelse og uformell informasjonsdeling. Det er vanskelig å finne gode erstatninger for dette på hjemmekontor, står det videre.

 

Randi Marjamaa: – Vi opplever økt slitasje i organisasjonen under denne nedstegningen, men de ansatte er motiverte

 

Korona endret arbeidshverdagen for ansatte i Sparebanken Sogn og Fjordane

Hjemmekontor sliter på finansansatte sin helse

Relaterte

finanswatch no desktop trial banner.jpg

Siste Nytt

Stillinger

Se flere

Se flere