Nordnet: «En del» fond har blitt billigere med ny prismodell

I september kuttet Nordnet ut returprovisjon mot kunder og begynte å ta direkte betalt av kundene for sine tjenester. Siden det har «en del» fondsselskaper endret sin prisstrategi, melder Nordnet.
Foto: Nordnet
Foto: Nordnet

Nordnets beslutning om å gå bort fra returprovisjon fra fondsforvalterne og heller ta betalt for sin tjeneste direkte fra kundene er Nordnets måte å møte kravene i EU-direktivet MIFID II på. Direktivet krever at det skal tydeliggjøres hvordan kostnadene kundene betaler fordeles mellom distributør og forvalter.

«Målsettingen med regelverket er blant annet økt transparens, samt et marked hvor distributører konkurrerer med sin plattformavgift for det produktet/den tjenesten de leverer, og fondene konkurrerer på avkastning og forvaltningsavgift», skriver Nordnet i et blogginnlegg.

Etter endringen refunderer Nordnet sine kunder for returprovisjonen fra fondsselskapene, men legger til sin egen plattformavgift.

Nordnet publiserte torsdag en oversikt over hvilke fondsselskaper som har fulgt opp med å endre sin prisstrategi som følge av endringen.

Oversikten kan lastes ned her. Nordnet tar forbehold om at enkelte fondsselskaper kan ha endret sine priser etter at oversikten ble laget.

For norske fondselskapers del fordeler prisendringene seg slik:

  • 42 fond har blitt billigere
  • 76 fond har blitt dyrere
  • 10 fond har uendret pris.

Av de totalt cirka 850 fondene tilgjengelig hos Nordnet, som er underlagt MIFID II, har omtrent 80 prosent blitt billigere for kundene.

Sanner: – Jeg har en klar forventning om at banker bidrar til å opplyse om gebyr og honorar i fondsmarkedet

Sbanken har klaget flere aktører inn til tilsynene  

Finanstilsynet svarer Forbrukerrådet: Vi følger med i timen

Del artikkel

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Vær i forkant av utviklingen. Få informasjon om det siste fra bransjen med vårt nyhetsbrev.

Vilkår for nyhetsbrev

Forsiden akkurat nå

Les også