Finansavisen: Forbrukerrådet mener Landkreditt Forvaltning kanskje ikke har livets rett

– Vi sto veldig langt fra hverandre, og vi opplevde ikke at Landkreditt har noe ønske om å ta samfunnsansvar eller bygge godt forhold til fondskundene, sier Jorge Jensen, fagdirektør for finans i Forbrukerrådet, til Finansavisen.
Jorge Jensen er fagdirektør for finans i Forbrukerrådet. | Foto: John Trygve Tollefsen
Jorge Jensen er fagdirektør for finans i Forbrukerrådet. | Foto: John Trygve Tollefsen

Avisen skriver at Forbrukerrådet fredag hadde et «oppvaskmøte» med Landkreditt.

I 2006 til 2015 betalte fondskundene i banken 1,25 prosent for ren indeksforvaltning. Finansavisen påpeker at bransjestandarden for denne type aksjeforvaltning da hadde ligget på mellom 0,30 og 0,50 prosent, mens kun aktivt forvaltede fond tok honorarer på nivå med det Landkreditt tok for indeksforvaltning.

– Landkreditt argumenterte med at de er så små og at de trenger høyere kostnader enn andre. Det bringer spørsmålet om vi trenger slike aktører. Hvis dette er konsekvensen av at man er liten bør man ikke tilby fond selv om man er en bank, sier Jensen til Finansavisen.

Per-Erling Mikkelsen, administrerende direktør i Landkreditt forvaltning uttaler følgende til avisen:

«Vi har hatt et godt og konstruktivt møte med Forbrukerrådet, hvor vi la frem våre synspunkter basert på relevant produktinformasjon og historikk. Samtidig ga Forbrukerrådet oss innspill som vi naturligvis vil gå igjennom og diskutere internt. Slik saken står nå, har vi derfor ingen ytterligere kommentarer på dette tidspunkt».

Forbrukerrådet mener Landkreditt skal gjøre som DNB og betale tilbake uberettiget honorar 

Del artikkel

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Vær i forkant av utviklingen. Få informasjon om det siste fra bransjen med vårt nyhetsbrev.

Vilkår for nyhetsbrev

Forsiden akkurat nå

Les også