DNB får kritikk for #huninvesterer-kampanjen

Næringslivets konkurranseutvalg mener DNB brøt god forretningsskikk med kampanje som skulle få flere kvinner til å investere i aksjer og fond.
Foto: DNB/ Thomas Stefan Strzelecki
Foto: DNB/ Thomas Stefan Strzelecki

DNB hadde i fjor en kampanje gående for å få flere kvinner til å bruke av sine midler til å investere i aksjer og fond. Kampanjen, kalt #huninvesterer, ble kritisert av SHE Community for å har brukt et slagord som lignet deres eget. SHE og DNB hadde vært i dialog om et samarbeid, men det var ikke etablert da kampanjen ble lansert, skriver E24.

SHE Community har nå fått delvis medhold av Næringslivets konkurranseutvalg
«Det er derfor utvalgets syn at DNBs opptreden ved avslutningen av samarbeidet sammenholdt med lanseringen av likeartet virksomhet som klager under betegnelsen «huninvesterer» handlet i strid med god forretningsskikk», skriver Næringslivets konkurranseutvalg ifølge E24.

Utvalget peker på at DNB, etter å ha avsluttet en dialog om samarbeid med SHE, lanserte sin egen kampanje med et nokså likt slagord.

Ikke ulovlig

Men utvalget mener ikke DNB brutt markedsføringsloven ved å bruke slagordet #huninvesterer, fordi det ikke er likt nok «SHE Invests» som SHE Community bruker selv. Ifølge E24 hadde SHE Communitys leder Heidi Aven svart DNB at det ikke var greit om de brukte #huninvesterer som slagord, etter å ha fått en forespørsel fra banken.

DNB sier i sitt svar til konkurranseutvalget at SHE Invests er en betegnelse med lav originalitet og særpreg og at det derfor ikke kan anses å være fare for forveksling. Videre sier banken også at de to kampanjene henvender seg til ulike målgrupper og har ulike formål.

– Personkundene har lest og forstått bruksanvisningen for langsiktig sparing

Kvinneandelen blant søkerne til NHH øker til over 40 prosent 

Del artikkel

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Vær i forkant av utviklingen. Få informasjon om det siste fra bransjen med vårt nyhetsbrev.

Vilkår for nyhetsbrev

Forsiden akkurat nå

Les også