Finansklagenemnda: Selskap kan stanse pensjonsutbetaling

DNB Livsforsikring AS kan stanse pensjonsutbetaling som en følge av manglende kundekontroll, uttaler Finansklagenemnda.
Foto: Colourbox
Foto: Colourbox

Finansklagenemnda har behandlet spørsmålet om hvorvidt et forsikringsselskap kan stanse pensjonsutbetaling dersom en kunde ikke medvirker til å gi oppdaterte kundeopplysninger.

Etter hvitvaskingsloven har forsikringsselskap plikt til å gjennomføre kundetiltak og løpende oppfølging av sine kunder. Dersom det ikke er mulig å gjennomføre slik kundekontroll, har selskapet plikt til å avvikle kundeforholdet.

I klagesaken som nemnda behandlet, hadde forsikrede stilt spørsmål ved hvilken hjemmel selskapet hadde for å nekte utbetaling av pensjon dersom han ikke ga opplysningene som selskapet ba om.

Nemnda uttalte at selskapet i en slik situasjon utvilsomt har hjemmel til å nekte utbetaling av pensjon, så lenge et kundetiltak overfor vedkommende kunde ikke er gjennomført.

Forsikrede tegnet individuell pensjonsavtale i 1971, og alderspensjon ble utbetalt fra 2005. Høsten 2021 ba selskapet om oppdaterte kundeopplysninger og relevant dokumentasjon som et ledd i løpende oppfølging etter hvitvaskingsloven § 24.

På bakgrunn av manglende opplysninger fra forsikrede anførte selskapet at det som rapporteringspliktig med hjemmel i hvitvaskingsforskriften § 4-13 kunne stanse pensjonsutbetalingen.

Den forsikrede stilte ifølge nemnda i flere e-poster til selskapet blant annet spørsmål om lovligheten av anmodningen om opplysninger. I sitt svar fremhevet selskapet at det er pålagt å stanse utbetalingene til kunden dersom det ikke får den etterspurte informasjonen.

Forsikrede har ifølge nemnda anført at selskapet ikke har opplyst hvilken hjemmel det har til å stoppe utbetalingene av pensjonen om han ikke skulle gi selskapet de opplysningene som det hadde bedt om.

– Forsikrede har i flere e-poster til nemnda understreket at det han ønsker å få bekreftet er hvilken hjemmel selskapet har for å nekte å utbetale pensjon til ham om han ikke gir de opplysningene mv. som selskapet ber om. Selskapet har i det vesentlige anført at det har plikt og rett til å foreta kundekontroll etter hvitvaskingsloven og å avvikle kundeforholdet om opplysningene ikke blir gitt, jf. hvitvaskingsloven § 24 (4), heter det i Finansklagenemndas avgjørelse.

Nordea Liv: Stor etterspørsel etter eiendomsinvestering

Baastad etter rekordkvartal: – Det handler om å ha stålkontroll

Storebrand fornyer med Akademikerne Pluss

Del artikkel

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Vær i forkant av utviklingen. Få informasjon om det siste fra bransjen med vårt nyhetsbrev.

Vilkår for nyhetsbrev

Forsiden akkurat nå

Les også