FinansWatch

Verksteder doblet bruken av brukte bildeler

Verksteder i Oslo doblet sin andel i bruken av brukte deler i reparasjoner fra 2020 til 2021, men det er fortsatt langt igjen til en mer sirkulær bil- og verkstedbransje, mener Kristine Falkgård, direktør for bærekraft i forsikringsselskapet Fremtind.

– Bilbransjens verdikjede er ikke bærekraftig i dag, sier bærekraftsjef i Fremtind, Kristine Falkgård. | Foto: Jo Straube

Fremtind har siden i fjor sommer jobbet sammen med en rekke bilverksteder for å øke andelen brukte bildeler.

Fersk rapport: Norsk finansnæring er usikre på sirkulær økonomi

Ifølge forsikringsselskapet er økningen størst økning hos verkstedene i Oslo. Det har doblet seg, og viljen til å bruke brukte deler i bilreparasjoner øker i takt med vår og resten av forsikringsbransjens satsing på dette, skriver Fremtind i en pressemelding.

Selskapets mål er å firedoble andelen brukte bildeler i reparasjoner, fra nær to prosent til ti prosent de neste tre årene. Om alle forsikringsselskapene gjør dette kan bransjen redusere det årlige C02-utslippet med over 6000 tonn. Det tilsvarer over 70 000 flyreiser fra Oslo til Bergen.

Kristine Falkgård, direktør for bærekraft i Fremtind, sier dette målet er nær uoppnåelig om ikke flere aktører gjør endringer.

– Vi jobber for å øke andelen brukte og likeverdige bildeler, men resultatene lar vente på seg. Det er flere hindringer på veien, og vi har kun klart å øke andelen med én prosent. Bilbransjens verdikjede er ikke bærekraftig i dag, blant annet fordi det er mer lønnsomt å bruke nye bildeler fremfor brukte, og logistikken må forbedres, sier Falkgård i meldingen.

Fremtind sier de er i dialog med de fleste aktørene i bilbransjen.

– Vi ønsker enda tettere dialog og samarbeid på dette feltet, slik at vi sammen kan skape en mer sirkulær bil- og verkstedsbransjen, sier Falkgård.

Reparasjoner og gjenbruk av bildeler reduserer klimautslipp og gir en mer sirkulær bil- og verkstedsbransjen. I Sverige ligger andelen brukte deler i bilreparasjoner på totalt 14 prosent, men i Norge er andelen knapt to prosent.

Piloten til Fremtind viser at andelen brukte deler i stor grad avhenger av om bilen er nyere eller eldre enn fem år, som er normal garantiperiode. Bil-konsernene og -importørene oppgir garanti, kvalitet og logistikk når de forklarer hvorfor ikke brukte deler benyttes ved reparasjon av nyere biler.

Anbefaler at norske banker etablerer egne avdelinger for sirkulære prosjekter

Forsikringsselskap advarer mot dyrere bilforsikring

If forsikring fjerner 60-prosentgrensen for kondemnering av biler


Mer fra FinansWatch

Les også

Siste nytt

Stillinger

Se flere stillinger

Se flere stillinger

Siste nytt fra EiendomsWatch

Siste nytt fra AdvokatWatch