FinansWatch

Forsikringsselskap advarer mot dyrere bilforsikring

At mange nye biler ikke er laget for å bli reparert gjør bilforsikringen dyrere, advarer forsikringsselskap.

Illustrasjonsfoto. Bilen på bildet har ikke noe med skadesaken omtalt i artikkelen å gjøre. | Foto: Arkivfoto

Fremtind behandlet nylig en skadesak, der feilplassering av en jekk resulterte i en liten bulk. Reparasjonen av en 30 cm bulk på kanalen under bildøren kom på nær 300 000 kroner.

– Reparasjonsmanualer og måten nye biler blir laget på gjør mange bilreparasjoner unødvendig kostbare, sier Geir Larsen, leder for motortakst i Fremtind, i en pressemelding.

Forsikringsselskapet viser til at mange nye biler ikke er laget for å bli reparert. De mener dette bremser utviklingen mot en mer bærekraftig bil- og verkstedsbransje, og gjør bilforsikringen dyrere.

Normalt vil en slik bulk-skade som selskapet viser til beløpe seg til om lag 20 000 kroner. Men på den aktuelle biltypen måtte taket fjernes for å reparere en skade nederst på bilen.

– Det er flere utfordringer med dette. Det gjør at biler som ville vært fullt brukbare med en enkel reparasjon, kan bli vraket fordi prisen på skaden blir høyere enn 80 prosent av bilens verdi. Dette gir økt avfall og unødvendige klimautslipp, og det gjør bilforsikringen dyrere, sier Larsen.

Fremtind viser til flere eksempler:

Ved en tilfeldighet oppdaget et verksted en ubetydelig ripe på elbilbatteriet og en liten lekkasje. Når det er lekkasje sier reparasjonsmanualen til denne bilen at hele batterikassen skal byttes.

– Batteriet fungerte og bilen ville vært fullt kjørbar med en enkel reparasjon, men høye delekostnader gjør denne skaden uforholdsmessig dyr. Bare limet som brukes til å feste batterikassen kostet alene nær 90 000 kroner, og totalt endte reparasjonen på over 330 000 kroner, sier Larsen.

Høsten 2021 økte en samlet forsikringsbransje grensen for når en bil kan kondemneres fra 60 til 80 prosent. Det skal stimulerer til mer reparasjon og gjenbruk.

– Det holder ikke at én aktør i verdikjeden gjør tiltak for en mer bærekraftig bransje. Her må også bilprodusentene, verkstedene og politikerne bevege seg samtidig, uttaler direktør for bærekraft i Fremtind, Kristine Falkgård, i meldingen.

Fersk rapport: Norsk finansnæring er usikre på sirkulær økonomi

Anbefaler at norske banker etablerer egne avdelinger for sirkulære prosjekter

Venstre advarer mot sendrektig prosess rundt EU-taksonomien


Mer fra FinansWatch

Gjensidige med eierskifteforsikring på bil

Forsikringsselskapet følger etter eierskifteforsikring på bolig, og tilbyr nå en pilot til utvalgte bilforhandlere som skal sikre handelen fra forhandler til privatpersoner.

Les også

Siste nytt

Stillinger

Se flere stillinger

Se flere stillinger

Siste nytt fra EiendomsWatch

Siste nytt fra AdvokatWatch