If forsikring fjerner 60-prosentgrensen for kondemnering av biler

Samtidig innfører de en lengre reparasjonsgaranti.
Illustrasjonsbilde. If forsikring fjerner kondemneringsgrenser for biler eldre enn ett år. | Foto: NTB/Maskot
Illustrasjonsbilde. If forsikring fjerner kondemneringsgrenser for biler eldre enn ett år. | Foto: NTB/Maskot

If forsikring skriver i en pressemelding at de i større grad ønsker å reparere fremfor å kondemnere biler. Fra første januar 2022 har de satt disse reglene for kondemnering og reparasjon:

  • 60-prosentregelen fjernes helt for biler fra 1-3 år
  • Kondemneringsgrensen heves fra 60 til 80 prosent for biler under 1 år
  • 8 års reparasjonsgaranti på deler og arbeid.

– Som en del av vår strategi for bærekraft og sirkulærøkonomi har vi sett på hvordan vi kan reparere flere biler i stedet for å kondemnere disse, og hvordan vi kan få bilbransjen til å bruke flere brukte deler til reparasjon. Løsningene vi nå innfører vil ivareta kunden på best mulig måte, samtidig som det minsker fotavtrykket på miljøet, sier Jenny Oppegård Birkeland, kommunikasjonsrådgiver i If i pressemeldingen.

I praksis betyr dette at biler som er mindre enn ett år gamle får en kondemneringsgrense på 80 prosent. Altså må reparasjonene takseres til 80 prosent eller mer av bilens verdi før de kondemneres fremfor å bli reparert.

Biler mellom ett og tre års alder vil ikke lenger ha noen kondemneringsgrense.

Delegaranti

If regner med å redusere antallet kondemneringer med 25 prosent, eller omtrent 10 biler per år, med de nye reglene.

– Vi ser at vi kunne redusert antallet kondemnerte biler med ytterligere 25 prosent dersom takstene på større skader hadde vært bedre. Våre analyser avdekker for mange usikkerheter og forbehold rundt skadene ved taksering. Her må bilbransjen bli bedre på fullstendig takst på biler med større skader – da vil vi få ytterligere biler å reparere, sier Vidar Brustad, leder for Ettermarked Motor i If.

If ser også et potensial i å bruke brukte bildeler på nyere biler enn hva som er dagens praksis.

– Vi mener at tiden er inne for å innføre brukte kvalitetsdeler på biler som er nyere enn fem år, for vi vet at brukte deler på nye biler fungerer veldig bra. En skal ikke lengre enn til Sverige for å se at brukte deler benyttes på biler fra de er to år gamle, og vi er derfor spente på hvem som ønsker å være først ute med denne endringen her til lands, sier Brustad.

For å få fart i dette vil If fremover tilby åtte års delegaranti på både nye og brukte bildeler når det er benyttet et avtaleverksted.

Finans Norge og forsikringsselskapene ønsker «gjenbruk» av tyvegods

Fremtind hever grensen for kondemnering til 80 prosent

Gjensidige om testingen med brukte bildeler: – Økonomi er ikke hovedpoenget  

Del artikkel

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Vær i forkant av utviklingen. Få informasjon om det siste fra bransjen med vårt nyhetsbrev.

Vilkår for nyhetsbrev

Forsiden akkurat nå

Les også