FinansWatch

Trange parkeringsplasser koster dyrt

I 1990 var gjennomsnittsbilen 1,68 meter bred fra dørhåndtak til dørhåndtak. I dag er bilene i snitt over 1,80 meter brede. Parkeringslukene har derimot ikke blitt vesentlig større.

TRANGT OM PLASSEN: Mens bilparken har blitt bredere, er parkeringslukene stadig like små. | Foto: Gorm Kallestad / NTB

Tall fra forsikringsselskapene viser ifølge Din Side at det kom inn 55.758 meldinger om skader som var påført parkerte biler i 2020. I tillegg ble det meldt inn 39.953 ryggeskader. Dette kostet forsikringsselskapene 1,1 milliarder kroner i 2020.

– Jeg tror mange føler på at trange parkeringsplasser og stadig større biler er en utfordring i hverdagen, sier Sigmund Clementz i If forsikring. 

En parkeringsplass for personbiler bør ifølge SINTEF være minst 2,5 meter bred og 5,0 meter lang. Dersom det i tillegg er en søyle eller vegg på den ene siden bør bredden være minimum 2,8 meter bred.

Entreprenører Dinside har snakket med bekrefter at dette ofte fravikes for å få inn flere plasser og at 2,3 meters bredde ikke er uvanlig.

Forsikringsutbetalingene vitner om høy aktivitet på sjøen

Utfordreren Hedvig fjerner krav om politianmeldelse av sykkeltyveri

Nedgang i utbetalinger til brannskader under pandemien 

Mer fra FinansWatch

Danske Bank anket bedrageri-dom

Danske Bank i Norge ble i februar idømt å betale over 30 millioner kroner til et energiselskap etter at selskapet ble utsatt for direktørsvindel.

Les også

Siste nytt

Stillinger

Se flere stillinger

Se flere stillinger

Siste nytt fra EiendomsWatch

Siste nytt fra AdvokatWatch