Trange parkeringsplasser koster dyrt

I 1990 var gjennomsnittsbilen 1,68 meter bred fra dørhåndtak til dørhåndtak. I dag er bilene i snitt over 1,80 meter brede. Parkeringslukene har derimot ikke blitt vesentlig større.
TRANGT OM PLASSEN: Mens bilparken har blitt bredere, er parkeringslukene stadig like små. | Foto: Gorm Kallestad / NTB
TRANGT OM PLASSEN: Mens bilparken har blitt bredere, er parkeringslukene stadig like små. | Foto: Gorm Kallestad / NTB

Tall fra forsikringsselskapene viser ifølge Din Side at det kom inn 55.758 meldinger om skader som var påført parkerte biler i 2020. I tillegg ble det meldt inn 39.953 ryggeskader. Dette kostet forsikringsselskapene 1,1 milliarder kroner i 2020.

– Jeg tror mange føler på at trange parkeringsplasser og stadig større biler er en utfordring i hverdagen, sier Sigmund Clementz i If forsikring. 

En parkeringsplass for personbiler bør ifølge SINTEF være minst 2,5 meter bred og 5,0 meter lang. Dersom det i tillegg er en søyle eller vegg på den ene siden bør bredden være minimum 2,8 meter bred.

Entreprenører Dinside har snakket med bekrefter at dette ofte fravikes for å få inn flere plasser og at 2,3 meters bredde ikke er uvanlig.

Forsikringsutbetalingene vitner om høy aktivitet på sjøen

Utfordreren Hedvig fjerner krav om politianmeldelse av sykkeltyveri

Nedgang i utbetalinger til brannskader under pandemien 

Del artikkel

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Vær i forkant av utviklingen. Få informasjon om det siste fra bransjen med vårt nyhetsbrev.

Vilkår for nyhetsbrev

Forsiden akkurat nå

Les også