Ser ny trend innen forsikringssvindel

- Nylig avdekket vi to forsøk fra samme kunde. I den første saken krevde kunden erstatning for et ødelagt og nærmest smeltet speilreflekskamera til nærmere 20 000 kroner. 26-åringen forklarte at barna hadde lagt kamera i mikrobølgeovnen, sier leder for utredning i Fremtind Roy-André Sørheim Lyngbø i en pressemelding.
Kameraet på bildet de fikk tilsendt var et smeltet og ødelagt kamera, men etter nærmere undersøkelser fant de nøyaktig samme bilde på nett. Kundens krav ble avslått og han ble politianmeldt.
- Samme kunde hadde noen måneder tidligere meldt skade og fått oppgjør på en Samsung 4K-TV. Saken med kameraet førte til at vi så nærmere på denne saken. Etter et bildesøk på nett fant vi ut at kunden hadde gjort det samme i begge saker, nemlig brukt et bilde fra nett som «bevis», sier Lyngbø.
Forsikringsselskapet opplever nå at politiet tar disse sakene mer på alvor enn tidligere. I snitt ligger svindelsakene på livsforsikring på millionbeløp, mens tilfellene innenfor skadeforsikring ligger i snitt på 200 000 kroner, skriver selskapet i pressemeldingen.
Fremtind avdekker mest svindel innenfor innbo-, reise- og motorforsikringer. Disse er oftest knyttet til falsk dokumentasjon, at kunden melder skader som faktisk ikke har skjedd eller at kunden overdriver skadekravet sitt.
Les flere saker om forsikringssvindel:
Forsikringssvindel: Kvinne dømt til ett års fengsel for å ha brent ned sitt eget hus
Forsikringsselskapene får ny erfaringsdatabase for brannskader
Gjensidige Forsikring frykter økt svindel innenfor næringslivet