FinansWatch

Storebrand henter seg inn – men leverer noe svakere enn ventet i andre kvartal

Storebrands resultat for andre kvartal viser en solid innhenting og vekst, men landet likevel noe under analytikernes forventninger.

Konsernsjef Odd Arild Grefstad i Storebrand. | Foto: Gorm Kallestad/NTB scanpix

Storebrands konsernresultat for andre kvartal endte på 808 millioner kroner, en oppgang på 40 prosent fra samme kvartal i fjor. Det er 12 millioner kroner lavere enn analytikerne ventet på forhånd.

– Situasjonen i de norske og svenske markedene begynner å normalisere seg etter Covid-19-pandemien og et turbulent første kvartal. Konsernoverskuddet er solid, og vi venter sterk vekst i vår kjernevirksomhet, men kostnadskontrollen er god og vi har en solid økning i forvaltede aktiva. Vi er spesielt fornøyde med å ha tatt markedsandeler i Sverige, sier konsernsjef Odd Aril Grefstad i kvartalsrapporten.

Resultat før skatt endte på 684 millioner kroner og nettoresultatet ble 453 millioner kroner.  Det var på forhånd ventet et resultat før skatt på 703 millioner kroner og et nettoresultat på 545 millioner kroner.

Resultat før skatt for første halvår endte på 717 millioner kroner.

Premieinntektene vokste med 15 prosent sammenlignet med samme periode i fjor. Inntektene fra Unit Linked premier økte med 23 prosent og endte på 5,1 milliarder kroner.

Solvensgraden ved utgangen av andre kvartal ble 163 prosent. Det er lavere enn tidligere perioder, men skyldes ifølge selskapet historisk lave renter, økte avsetninger til regulative regler og flytting av midler til obligasjoner og egenkapital.

Konsernresultatet i forrige kvartal var på minus 334 millioner kroner.

Gjensidige Forsikring med beste kvartal noensinne  

Gjensidige Forsikring-sjefen ønsker oppkjøp for å vokse videre i Norden

Mer fra FinansWatch

Les også

Relaterte

Siste nytt

Stillinger

Se flere stillinger

Se flere stillinger

Siste nytt fra EiendomsWatch

Siste nytt fra AdvokatWatch