Bank slutter med utlån til bensin og dieselbiler
![Person fyller bensin på en bensinstasjon. | Foto: Beate Oma Dahle / NTB](https://photos.watchmedier.dk/watchmedier/resize:fill:3840:0:0/plain/https://photos.watchmedier.dk/Images/article14339510.ece/ALTERNATES/schema-16_9/Person%2520fyller%2520bensin%2520p%25C3%25A5%2520en%2520bensinstasjon.jpg)
I sommer har FinansWatch hatt en artikkelserie om hvordan norske banker jobber med bærekraft i praksis. Ingen banker i Norge har gått like langt som den kundeeide Bank Australia som vil stoppe utlån til nye fossilbiler i 2025. Banken som har 185 000 kunder, forklarer at de gjør det for å sikre at utlånspraksisen ikke låser kundene deres til høyere karbonutslipp og stadig dyrere driftskostnader, det skriver The Guardian. Det var Motor som omtalte saken først i Norge.
– Å stoppe utlån til nye bensin og dieselbiler vil sende et signal til dem som vurderer å kjøpe en ny bil om at de seriøst bør tenke på et elektrisk kjøretøy. Både for dets innvirkning på klimaet og for kostnadsbesparelsene i bilens levetid, påpeker bærekraftdirektør i banken, Sasha Courville.
Banken har valgt 2025 fordi de mener at endringen til elektriske kjøretøy må skje raskt, og de tror det kan føre til et større utvalg av rimeligere elektriske kjøretøy til Australia. Bank Australia vil fortsette å finansiere lån til brukte biler med forbrenningsmotorer, fordi ikke alle kunder vil ha råd til en elbil innen tre år.
Ifølge Australias klimaminister, Chris Bowen, er 2 prosent av de nye bilene i landet elbiler, mot 9 prosent globalt. Ifølge Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) utgjorde elbiler 64,5 prosent av nye personbiler i 2021.
Bowen i Australia forklarer at landet er det eneste OECD-landet utenom Russland, som ikke har innført karbondioksidstandarder for kjøretøy eller har dem under utvikling.
– Ettersom verden beveger seg mot mer effektive og renere kjøretøy, risikerer vi at eldre teknologi som ikke kan selges i andre markeder, blir dumpet hos oss, uttaler Bowen.
Ifølge en rapport fra Australia Institute ville gode standarder ha spart Australia for 5,9 milliarder australske dollar hvis de hadde blitt innført for seks år siden, da de ble anbefalt av et ministerforum.
Sparebank 1 SMN: – Utfordrende å finne relevante fagmiljøer som kan støtte bærekraftarbeidet
– Utfordrende for kundene å navigere i bærekraft-landskapet
DNB: – Kompetanse et stikkord i samtalene om bærekraft
Sparebank 1 Helgeland: – Opplever større interesse fra privatkundene om bærekraft
Sparebank 1 Helgeland: – Opplever større interesse fra privatkundene om bærekraft
– Risiko knyttet til bærekraft begynner å «bite» skikkelig på enkelte kunder
Sparebanken Vest: – Det viktige er å koble bærekraft til kundens kjernevirksomhet
Handelsbanken: – Spesielt to ting er krevende når man skal snakke med kundene om bærekraft
Nordea om bedriftskunder: – Det er stort strekk i feltet
Romerike Sparebank om bærekraft: – Det er utfordrende å få frem nytten for kundene
Sparebanken Sogn og Fjordane: – I fleire tilfeller er det ikkje to strekar under svaret
– De aller fleste har ennå en jobb å gjøre med å konkretisere sin innsats i bærekraftsarbeidet