FinansWatch

Svindler tappet kundes konto for 3,5 millioner – bank advarer om økt svindelaktivitet

En Oslo-mann ble lurt av en eller flere svindlere til å gi fra seg aktiveringskoden fra BankID, og fikk kontoene sine tappet, skriver E24.

– Metoden som er brukt, er ikke unik. Men beløpets størrelse er det, sier Endre Jo Reite, direktør for personmarked i BNBank, til E24. | Foto: Geir Mogen/BN Bank

Mannen ble fortalt at han var utsatt for et svindelforsøk, og for å kunne stoppe disse, hevdet svindleren at han måtte ha en aktiveringskode fra BankID.

Deretter skal kontoene til mannen ha blitt tappet for 3,5 millioner kroner.

BNBank bekrefter mannens historie overfor E24. Svindleren eller svindlerne hadde i fire ulike uttak klart å overføre til sammen over 3,5 millioner kroner. Pengene gikk via kontoer i to andre norske banker – før de trolig skulle overføres ut av landet, skriver avisen.

På sine nettsider advarer banken om økt svindelaktivitet, og skriver:

«Vi gjør oppmerksom på at noen kunder har blitt oppringt fra det som ser ut til å være bankens telefonnummer, der de blir bedt om å gi fra seg sensitiv informasjon», og minner samtidig om at banken aldri tar kontakt og ber om informasjon som fødselsnummer, BankID eller passord.

– Metoden som er brukt, er ikke unik. Men beløpets størrelse er det, sier Endre Jo Reite, direktør for personmarked i BNBank, til E24.

På mannens mobil sto det at telefonen kom fra BNBank.

– Vedkommende presenterte seg som ansatt i banken, snakket østlandsdialekt og fremsto på en svært tillitvekkende og troverdig måte, forteller mannen til E24.

Svindlere utgir seg for å være fra Nordea

Finansnæringen har økt tryggheten for BankID – men én faktor er vanskelig i å endre

Frende om svindel: – Det nye er hvor mye de vet om deg 

 

Mer fra FinansWatch

Les også

Siste nytt

Stillinger

Se flere stillinger

Se flere stillinger

Siste nytt fra EiendomsWatch

Siste nytt fra AdvokatWatch