15.000 tok DNBs økonomiske helsesjekk første uke

DNBs økonomiske helsesjekk skal gi forbrukere bedre innsikt i sin egen økonomiske mentalitet og mange har tatt testen. Men ikke alle tror testen vil gi kundene bedre rådgivning.
Ingjerd Blekeli Spiten, direktør for personmarked i DNB. | Foto: Jörgen Skjelsbæk
Ingjerd Blekeli Spiten, direktør for personmarked i DNB. | Foto: Jörgen Skjelsbæk

Sist uke lanserte DNB en ny forbrukertjeneste kalt «Økonomisk DNA». Sjekken tar omtrent 20 minutter og inneholder en del med spørsmål om personlig økonomi og en del med personlighetsprofilering.

Ifølge Shifter.no tok 15.000 nordmenn testen den første knappe uken etter lansering. Testen gir takeren en økonomisk profil som eksempelvis kan være «eventyrlysten investor», «planleggende økonomisjef», «innadvendt sparesnegle», «optimistisk storlåner» eller «utadvendt pengeflinkis». Ifølge DNB finnes det for mange slike profiler til å liste opp alle.

Banken oppgir til FinansWatch at hensikten med testen, som ikke deler informasjon med DNB uten samtykke, er å gi rådgiverne et bedre grunnlag før samtaler med dem som ønsker det etter å ha tatt testen.

Dette er Susanne Håvardstun, gründer i økonomiappen PNGR, skeptisk til.

– Om du er DNB-kunde med et boliglån på noen millioner som tar «helsesjekken». Hvor sannsynlig er det at rådgiveren etterpå vil gi deg rådet å flytte boliglånet fra DNB til Bulder, Himla eller noen andre av utfordrerbankene, selv om det ville være det beste for privatøkonomien? sier Håvardstun til Shifter.

Hun mener alt ligger til rette for at DNBs rådgivere vil fortsette å gi råd som er basert på bankens egne produkter, både innen lån og sparing.

DNB svarer kritikken med at hensikten med testen er å gi forbrukerne mer kunnskap og økt bevissthet om egen økonomi. I tillegg sier DNB at de gir råd om hvilke deler av økonomien man bør se over og at de ikke gir råd om å kjøpe DNB-produkter.

Ingjerd Blekeli Spiten i DNB understreker også at alle økonomiske rådgivere har samarbeidspartnere, enten de jobber i en bank eller en rådgivningstjeneste.

Spiten om «økonomisk DNA»: – Håper å få eksisterende og nye kunder i tale

Grønne innskudd: Bankene spriker i rapportering tilbake til kundene

Sparebanken Sogn og Fjordane hadde høyere ambisjoner enn det nettbanklevreandørene klarte å levere: – Vi utviklet vårt eget system 

Del artikkel

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Vær i forkant av utviklingen. Få informasjon om det siste fra bransjen med vårt nyhetsbrev.

Vilkår for nyhetsbrev

Forsiden akkurat nå

Les også