FinansWatch

Spiten om «økonomisk DNA»: – Håper å få eksisterende og nye kunder i tale

DNB har kommet med nyheten om en helsesjekk for forbrukernes økonomi. Den håper de skal øke kunnskapen og bevisstheten til forbrukerne, og være med på å skape flere gode kundesamtaler.

Personmarkedssjef Ingjerd Blekeli Spiten gleder seg over å ha lansert "Ditt økonomiske DNA"-testen. | Foto: Stig B. Fiksdal

DNB har lansert en digital helsesjekk for forbrukernes økonomi. Testen skal gi forbrukeren deres økonomiske DNA gjennom én del psykologispørsmål hentet fra den anerkjente «Big five»-testen, og én del finansielle spørsmål som er de samme i en rådgivningssituasjon. Testen skal gjøre det mulig for rådgiverne i DNB å gi personlige råd tilpasset forbrukerens personlige økonomi, samtidig som den gir forbrukeren mer oversikt.

DNB har ønsket å lage noe slik lenge. I en undersøkelse fant de at under to av ti lager personlig budsjett. Nordmenn bruker i snitt en til to timer i måneden på økonomi, og to av tre mener man får mer ut av økonomien sin om man involverer seg og tar aktive valg. Noe under en av tre gjør.

Allerede abonnent? Logg inn.

Les hele artikkelen

Få tilgang i 21 dager gratis.
Det krever ikke kredittkort, og det vil ikke gå over til et betalt abonnement etter endt prøveperiode.

  • Adgang til alle låste artikler
  • Motta våre daglige nyhetsbrev
  • Full tilgang i vår app
Der skete en fejl. Prøv venligst igen senere

Få ubegrenset tilgang til FinansWatch for 1360 kr per kvartal.

Abonnér her

Få ubegrenset tilgang for deg og dine kolleger.

Start en gratis prøveperiode for bedriften i dag

Mer fra FinansWatch

Les også

Relaterte

Siste nytt

Stillinger

Se flere stillinger

Se flere stillinger

Siste nytt fra EiendomsWatch

Siste nytt fra AdvokatWatch