SEB: Sikter mot å kunne rapportere på bruk av datakilder og AI

SEB har vedtatt en etisk policy for håndtering av kundedata og bruk av kunstig intelligens.
SEB: De nye retningslinjene skal veilede banken på håndtering av kundedata og AI. | Foto: AP Photo/ddpJoerg Koch
SEB: De nye retningslinjene skal veilede banken på håndtering av kundedata og AI. | Foto: AP Photo/ddpJoerg Koch

De nye retningslinjene, som er omtalt av Finextra, består av åtte prinsipper for ansvarlig forretningsutvikling av databaserte teknologier som AI og maskinlæring.

Protokollen tar sikte på å veilede banken i å unngå de mange etiske fallgruvene som ligger i datadrevet innovasjon, som mangel på åpenhet, feilantagelser, slett datakvalitet, sikkerhet og personvern.

– Vi må utvikle etiske prinsipper som er langsiktige og som er mer vidtrekkende enn at de bare overholder forskrifter. Disse prinsippene skal sikre at menneskerettighetene blir ivaretatt, at kundene beskyttes og at vi i den kontinuerlige utviklingen av tjenester og tilbud håndterer kundedata på en etisk og ansvarlig måte, sier leder for transformasjon, Sara Öhrvall, i SEB, i en pressemelding.

I retningslinjene slår banken fast at det grunnleggende formålet med å samle og behandle kundedata må være å favorisere interessentene. Gjennomsiktighet og forlarbarhet står også sentralt, og Öhrvall sier at SEB må tilstrebe å kunne rapportere på bruk av datakilder, modeller og AI.

Tror finansnæringen står sterkt om det blir nye regler for overvåkningsbasert markedsføring

Christoffer Hernæs: – PSD2 er et godt eksempel på hvordan et direktiv og teknologi ikke helt spiller sammen

SpareBank 1 SMN: Stort forenklingspotensial i compliance-arbeidet 

Del artikkel

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Vær i forkant av utviklingen. Få informasjon om det siste fra bransjen med vårt nyhetsbrev.

Vilkår for nyhetsbrev

Forsiden akkurat nå

Les også