Tidligere Sbanken-leder mener DNB bør legge ned egne systemer

Sbankens brukeropplevelse er så mye bedre enn DNBs at dersom oppkjøpet går gjennom bør alle kunder sluses til Sbankens systemer, mener tidligere leder for Sbankens kundeopplevelser.
Tidligere leder for kundeopplevelser i Skandibanken og Sbanken, Bent Gjendem, mener DNB vil være tjent med å flytte kunder over på Sbankens it-plattform ved et oppkjøp. | Foto: BRAbank
Tidligere leder for kundeopplevelser i Skandibanken og Sbanken, Bent Gjendem, mener DNB vil være tjent med å flytte kunder over på Sbankens it-plattform ved et oppkjøp. | Foto: BRAbank

Tidligere leder for kundeopplevelser i Sbanken (og Skandiabanken), Bent Gjendem, mener at DNB kan spare enorme beløp på å stenge sin egen plattfor for nye personkunder og heller bruker Sbankens plattform dersom oppkjøpet blir en realitet, skriver E24.

– Det er både veldig vanskelig og nær umulig for DNB å levere det som kundene vil ha, og det ser kundene som bruker DNB i dag. Det er Sbanken som har de beste app- og webløsningene for bankkunder i Norge, sier Gjendem.

Han mener kundene forventer like gode brukeropplevelser i mobilbanken sin som de får i de mest brukte appene på telefonene sine, som Facebook eller Instagram.

– DNB, som bruker flerfoldige milliarder på sine it-systemer årlig, vil kunne spare betydelige beløp på å bruke Sbankens plattform i stedet for DNBs utdaterte, sier Gjendem.

Ifølge Gjendem kan et slikt valg være det smarteste it-valget DNB gjør siden de lagde Vipps.

DNB avviser at systemene deres er utdaterte og at de tilbyr dårlige brukeropplevelser. DNB har de siste årene investert tungt i en skybasert it-plattform og lansert flere apper som har høy tilfredshet blant brukerne, ifølge banken.

– Det er veldig gode kundeløsninger og tilbud i begge banker i dag. Mobilbankene våre kom begge på pallen i en nylig test, for eksempel, og er blant Norges beste. Hvis dette kjøpet går gjennom, vil vi sette oss ned og se hvordan vi kan ta med oss det beste fra begge. Det er altfor tidlig å ta de diskusjonene nå, før vi vet om kjøpet går gjennom, sier DNB-toppen, sier Thomas Midteide, konserndirektør for kommunikasjon og bærekraft i DNB til E24.

Analytikere E24 har snakket med sier det er lite trolig at dette vil skje. Blant annet er det alt for dyrt å bytte et kjernesystem i en bank, samtidig som merkevaren Sbanken etter reglene må forsvinne dersom de overtas av DNB.

Dersom DNB skal gjøre låneporteføljen til Sbanken mer lønnsom ved å redusere kapitalkravene bak den må porteføljen også bakes inn i DNBs egen portefølje. Dette har vært pekt på som en av de viktigste fordelene for DNB ved å kjøpe opp Sbanken.

Det vil antakelig være mulig for DNB å fase kundene over til Sbankens it-system, men det vil være smartere å gjøre det i forbindelser med nysalg og refinansieringer, sier Jan Erik Gjerland, analytiker i ABG Sundal Collier, til E24.

Bankkonsulenter: Kundeflukt ved fusjon er helt normalt

Swedbank har opprettet ny sektor for kundene for å spisse tilbudet på bærekraft

Himla Bank: – Henvendelsene har økt markant 

Del artikkel

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Vær i forkant av utviklingen. Få informasjon om det siste fra bransjen med vårt nyhetsbrev.

Vilkår for nyhetsbrev

Forsiden akkurat nå

Les også