Syv prosent økning i kredittsøknader på Black Friday

I år ble det Black Week fremfor Black Friday. Analyseselskapet Experian har likevel sett en økning i antall kredittsøknader på syv prosent, sammenlignet med fjoråret.
Per Ivar Kristiansen er salgsdirektør i Experian. | Foto: Pressebilde
Per Ivar Kristiansen er salgsdirektør i Experian. | Foto: Pressebilde

Analyseselskapet Experian har mottatt syv prosent flere søknader for å handle på kreditt under Black Friday i år, sammenlignet med i fjor.

Per Ivar Kristiansen, salgsdirektør i Experian, sier økningen er lavere enn forventet, når årets Black Friday tall sammenlignes med fjorårets.

 – Selv om mange er rammet av oppsigelser og permitteringer er det også mange som faktisk har større kjøpekraft da det er mindre å bruke penger på enn normalt som følge av pandemien. Økningen på syv prosent er derfor lavere enn forventet. Fra 2018 til 2019 så vi en økning på hele 20 prosent. Men uansett er det ny rekord, sier Kristiansen.

En annen årsak kan være at handelen i år har spredd seg utover hele Black Week og selve fredagen har derfor ikke vært den mest hektiske kjøpsdagen.

– Sammenlignet med fjorårets Black Week ser vi en vekst på 25 prosent i antall søknader, sier Per Ivar Kristiansen.

Fylkesvis er det Viken som har høyest antall søknader om kredittkjøp med en vekst på 24,7 prosent. Oslo stikker av med andreplassen med en økning på 12 prosent, mens Vestland hadde en økning på 11,3 prosent.

Anders Skar i Nordnet: – Overraskende at så mange forvaltere og så mange fond har endret returprovisjonen

Nordea ble hengende etter konkurrentene og måtte satse på ny arbeidsmetodikk 

Gründer kritiserer DNB for prioritering av dyre pensjonsprodukter 

Del artikkel

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Vær i forkant av utviklingen. Få informasjon om det siste fra bransjen med vårt nyhetsbrev.

Vilkår for nyhetsbrev

Forsiden akkurat nå

Les også