SpareBank 1 ønsker tips for å stoppe svindel

Kommunikasjonssjef Tone Mesna sier de er avhengige av å få tips for å få stanse de falske nettsidene.
Tone Mesna, kommunikasjonssjef SpareBank 1 Utvikling. | Foto: SpareBank 1
Tone Mesna, kommunikasjonssjef SpareBank 1 Utvikling. | Foto: SpareBank 1

Slik som FinansWatch skrev i oktober har flere kunder i SpareBank 1 blitt forsøkt svindlet via e-post. Men nå har også svindelforsøkene spredd seg videre til SMS, skriver NRK.

– Disse svindelforsøkene har vart noen uker. Det startet med e-poster, men det har den siste tiden kommet flere SMS-er. Det har vært mye av dette nå i det siste, disse svindlene kommer i bølger, sier kommunikasjonssjef Tone Mesna i Sparebank1, til NRK.

Da FinansWatch sist snakket med banken hadde nettsvindelteamet til SpareBank 1 har fått mellom 250 og 300 henvendelser fra personer som har tatt kontakt om at de har blitt forsøkt svindlet på e-post.

Men hittil er det ingen kunder som har gitt fra seg sensitive opplysninger slik at det har blitt gjennomført transaksjoner.

Både DNB, banker i Eika Gruppen og andre bedrifter har den siste tiden meldt om lignende svindelforsøk.

– Jeg kan bare svare for vår bank, men hos oss er det heldigvis ikke noen som er blitt svindlet, så det kan se ut som folk har er blitt oppmerksomme på dette, sier Mesna til NRK og legger til.

– Vi vil gjerne at de som får meldingene sier ifra til oss eller den banken svindlerne utgir seg å være fra. Da får vi stanset nettsidene. Vi er avhengige av tips om dette, sier Mesna

Slik ser SMS-en ut som utgir seg for å være banken, hvor det står at ID-en er blokkert. | Foto: SpareBank 1
Slik ser SMS-en ut som utgir seg for å være banken, hvor det står at ID-en er blokkert. | Foto: SpareBank 1

Del artikkel

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Vær i forkant av utviklingen. Få informasjon om det siste fra bransjen med vårt nyhetsbrev.

Vilkår for nyhetsbrev

Forsiden akkurat nå

Les også