Banksjef: Bedrageritrusselen øker under korona
– Svindlere utnytter at vi er i en helt ny hverdag med hjemmekontor og mindre sosial kontakt. Svindelforsøkene vi ser nå er ofte målrettet mot dem som har hjemmekontor eller dreier seg om manipulasjon i forbindelse med Covid19, sier Even Jørgensen, banksjef bedriftsmarked Østfold, til Smaalenes Avis.
I fjor avverget DNB bedragerier for 993 millioner kroner, mens bankens kunder ble totalt forsøkt svindlet for 1,2 milliarder kroner.
– Vi blir derfor mer sårbare mot svindel når vi sitter isolert uten den vanlige kontakten med kolleger og andre. Man kan si at vi sitter i et ekkokammer. Den eneste som vurderer informasjonen vi leser er oss selv, og da er vi ofte enige i det vi selv mener, sier Jørgensen til avisen.
Banksjefen ser en økning i antall svindelforsøk og ber derfor sine kunder om å bli mer opptatt av både IT-sikkerhet og passordbruk.
– På mange måter forsvinner en viktig brannmur, for vanligvis bruker vi andre personer til å spørre til råds og for få informasjon rundt for eksempel svindelsaker. På hjemmekontoret diskuteres ikke svindelforsøk og lignende rundt lunsjbordet, og uten disse uformelle møteplassene og kunnskapen vi skaffer oss der blir vi mer utsatt for svindel.
Relaterte artikler:
DNB har stanset svindel for 1,3 milliarder i 2020
For abonnenter