Tilsynskritikk av Danske Banks gjeldinnkreving: – Skadelig både for berørte kunder og samfunnstilliten

Det danske Finanstilsynet er lit imponert over Danske Banks håndtering av den siste skandalen – bankens feilaktige gjeldsinnkreving – og banken vil få tett oppfølging til de berørte kundene er blitt kompensert.
Foto: Danske Bank
Foto: Danske Bank

Danske Bank har unnlatt å handle redelig og lojalt overfor sine kunder, da banken fortsatte å kreve inn gjeld som den ikke hadde krav på, og samtiidig unnlot å informere kundene om feilen, lyder kritikken fra Finanstilsynet i pressemelding, ifølge FinansWatch Danmark.

Tilsynets direktør, Jesper Berg, sier i en uttalelse:

– Kunden skal kunne ha en berettiget tillit til at banken behandler dem ordentlig, og at banken har kontroll på sin gjeldinnkreving. Saken er skadelig både for berørte kunder om den samfunnstillit som er viktig for et velfungerende system.

Mandag sende tilsynet over en liste med fire krav som Danske Bank må forholde seg til mens banken rette opp i feilene:

  1. Stoppe inndrivingen av gjeld fra alle kunder i inkassoavdelingen med unntak av de tilfellene hvor risikoen for feil i kravsberegningen er ubetydelig. Alle kunder skal likevel har muligheten til å stoppe innbetalingen av inkassokrav, uten ekstra omkostninger for kunden.
  2. Informere alle berørte kunder individuelt.
  3. I fremtiden sikre at banken straks stopper inndriving av krav hvor det er konstatert feil.
  4. Å fremover sikre at kundene straks informeres individuelt dersom banken mener at kundene kan være berørt av en konstatert feil.

Danske Bank sier i en uttalelse mandag ettermiddag at de vil etterleve samtlige punkter på tilsynets liste.

– Vi tar tilsynets påbud til etterretning. Vi har iverksatt en rekke initiativer som tar hånd som de fleste av påbudene forut for tilsynets avgjørelse. Samtidig vil vi hurtigst mulig gjøre de nødvendige tiltak for å sikre at alle tilsynets påbud blir etterlevd, skriver Carsten Egeriis, konserndirektør og risikosjef i Danske Bank, i et skriftlig svar til finanswatch.dk.

Tilsynet påpeker at det i sin oppfølging av krevene vil kreve dokumentasjon på at Danske Bank har utbedret feilene, og at oppfølgingen ikke vil bli avsluttet før banken har utbetalt kompensasjon til alle berørte kunder.

Del artikkel

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Vær i forkant av utviklingen. Få informasjon om det siste fra bransjen med vårt nyhetsbrev.

Vilkår for nyhetsbrev

Forsiden akkurat nå

Les også