Her er Danske Banks redegjørelse til det danske Finanstilsynet

Banken har identifisert fire hovedfeil.
Danske Bank har identifisert fire hovedårsaker til problemene med banken innkassoinnkreving. | Foto: Magnus Eidem
Danske Bank har identifisert fire hovedårsaker til problemene med banken innkassoinnkreving. | Foto: Magnus Eidem

Danske Bank i Danmark har den siste tiden jobbet med å rette opp systemfeil som har medført at inntil 106.000 danske kunder kan ha blitt avkrevd for store beløp i forbindelse med innkreving av inkasso.

I forrige uke ba det danske Finanstilsynet banken om en redegjørelse som nå foreligger.

– Vi beklager dypt situasjonen og den usikkerheten våre feil og de feilaktige data i bankens inkassosystem har skapt hos både kunder, medarbeidere og andre interessenter. Vi kan desverre ikke gjøre om på feilene som er begått og som ikke tidligere har blitt håndtert skikkelig. Men vi kan – og det er det vi er i full gang med – sørge for at vi utreder problemene til bunns, retter feilene og kompenserer kunderne fullt uy, uttaler administrerende direktør i Danske Bank, Chris Vogelzang, i en pressemelding utsendt i forbindelse med offentligjørelsen av svaret.

Banken skriver, ifølge finanswatch.dk, at de har identifisert fire hovedårsaker til systemfeilene:

  • Hovedstol, renter og gebyrer er slått sammen til ett beløp
  • Forfalldatoen er registrert feil
  • Kasujonister og meddebitorer er behandlet likt
  • Den fulle hovedstolen er innkrevd fra meddebitorene.

Banken regner med at 10.000 til 15.000 kunder kan ha krav på kompensasjon etter at alle saker er gjennomgått innen utgangen av juli 2021. Rundt 17.000 saker er behandlet om igjen hvorav 930 hadde blitt avkrevd for store beløp.

Flere problemstillinger

Banken sier også i sitt brev at de i løpet av behandlingen har avdekket flere mulige problemstillinger, som de nå undersøker for å få en full forståelse av problemene og kunne rydde opp riktig.

Banken har vært kjent med flere av problemene lenge, uten at de har klart å rydde skikkelig opp i de underliggende problemene.

Danske Bank setter 17.000 inkassosaker på vent

Danske Bank-kunder får både avkastning og kompensasjon 

Del artikkel

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Vær i forkant av utviklingen. Få informasjon om det siste fra bransjen med vårt nyhetsbrev.

Vilkår for nyhetsbrev

Forsiden akkurat nå

Les også