FinansWatch

Finanstilsynet vil skjerpe rabattilbud mot kredittkortkunder

Tilsynet har jobbet i flere år med en skjerping av reglene for å få bukt med adferdsendrende rabatter.

Illustrasjonsbilde. Ulike kredittkort fra Mastervard, Visa og American Express. | Foto: Jon Olav Nesvold / NTB scanpix

På sin egen bloigg Pengeverkstedet.no skriver siviløkonom Hallgeir Kvadsheim at store rabatter til kunder som handler med Mastercard kredittkort fra DNB er hykleri fra bankens side, ettersom 20 prosent av dem som benytter seg av rabatten ikke vil betale regningen før det løper renter på kjøpet.

Kvadsheim er ikke imot rabatter til kortkunder generelt, men sier store rabatter i størrelsesorden 20 – 30 prosent er problematisk.

– Når det gir ganske store rabatter hos flere store, brede forbruksvareforhandlere, endres forbrukernes kjøpsadferd, og det kan være skadelig for de med lav impulskontroll, sier Kvadsheim til Dinside.

Forbrukerrådet har jobbet aktivt med å skjerpe inn bruken av store rabatter i årevis, og ble hørt i utkastet til ny finansavtalelov som ble lagt frem i slutten av april.

– Enkelte kan tenke at et forbud mot kredittkortrabatt fratar dem rabatt, men vi har latt hensynet til samtlige forbrukere gå foran, også de som ikke benytter seg av «supertilbudene» og de som «knuffes» til å ta opp gjeld de ikke ellers ville å ta opp, sier fagdirektør Jorge Jensen til Dinside.

Forbrukerrådet mener rabatter er greit, men at det ikke er greit at kundene skal sette seg i gjeld for å oppnå rabatten.

Både DNB og Nordea trekkes frem som banker som gir rabatter til sine kredittkortkunder. DNB har såkalte «supertilbud», mens Nordea gir rabatter og fordeler til dem som betaler reiser med kredittkort.

– Kredittkortkundene våre er nøye vurdert, og det at kunder vi anser som trygge betalere får et tilbud på en sykkel eller kjøleskap, mener vi derfor ikke er et problem. De aller fleste kundene som benytter tilbudene bruker dem fornuftig, og betaler tilbake før rentene begynner å løpe. Vi har for øvrig svært lave tap knyttet til usikret gjeld, og gjør nøye vurderinger av hvem som får tilbud om kredittkort hos oss, sier kommunikasjonsrådgiver Vidar Korsberg Dalsbø i DNB til Dinside.

Nordea sier deres rabatter er knyttet til reiser, fordi de også anbefaler kundene å bruke kredittkort til å betale reiser og reiserelaterte utgifter, i tråd med Forbrukerrådets anbefalinger.

- Våre kunder tilbys rabatter og fordelaktige priser på bruksområder som er naturlig i forbindelse med reise, for eksempel parkering, leiebil og hotell, sier kommunikasjonssjef Synne Ekrem i Nordea til Dinside.

Mer fra FinansWatch

Monner Crowd skifter navn til Monio

– Det var en lykkelig skilsmisse som begge parter så at var nødvendig med tanke på de ulike satsingsområdene crowdfunding og bankprodukter for gründer, sier administrerende direktør i Monio, Marius Dybdahl.

Les også

Relaterte

Siste nytt

Stillinger

Se flere stillinger

Se flere stillinger

Siste nytt fra EiendomsWatch

Siste nytt fra AdvokatWatch