FinansWatch

Nordgreen mener bankene kan bli tvunget til å ta enda større tap i offshore

Offshoremegler Pål F. Nordgreen mener bankene må åpne hvelvene på nytt. Gamle skip, lav oljepris og korona får skylden.

Pål F. Nordgreen mener det er stor sannsynlighet for at bankene må åpne hvelvene igjen på et senere tidspunkt. | Foto: Ole Berg-rusten/NTB Scanpix

Offshoremarkedet er preget av lav oljepris, fallende inntjening og en usikkerhet som gjør at mange selskaper kjemper for å holde hodet over vannet. Offshoremegler Pål F. Nordgreen i Arctic Offshore mener derfor at bankene må ta store tap i offshore serviceskipsrederier.

– Det er riktig at jeg har ment og mener at gjelden må kuttes kraftig, sier Nordgreen til Finansavisen.

I helgen ble det klart at banker, obligasjonseiere og leasingselskaper omgjør 10,9 milliarder kroner i rederiet Solstad Offshore til aksjer. Samtidig vannes dagens egenkapital ut til 0,4 prosent.

Nordgreen mener at det vil komme flere lignende løsninger i sektoren, hvor bankene omgjør gjeld til egenkapital og at aksjonærene vannes ut. Om dette er nok, er derimot høyst diskutabelt, ifølge Arctic.

– Om disse kuttene er tilstrekkelige vil bare fremtiden vise. Dagens situasjon med et svakt offshoremarked, for mange «gamle» skip, lav oljepris, koronapandemi og en usikker fremtid tilsier nok at det er stor sannsynlighet for at bankene må åpne hvelvene igjen på et senere tidspunkt, sier Nordgreen ifølge avisen.

DNB fikk i første kvartal redusert overskuddet med 3,6 milliarder i første kvartal, og satt igjen med et overskudd på 4,0 milliarder kroner.

Banken satt av 5,7 milliarder til utlånstap, hvor 45 prosent av tapsavsetningene er relatert til nettopp kunder innen olje og offshore.

Mer fra FinansWatch

Les også

Relaterte

Siste nytt

Siste nytt fra EiendomsWatch

Siste nytt fra AdvokatWatch

Stillinger

Se flere stillinger

Se flere stillinger