For Vekselbanken er det nå mindre aktuelt enn før å opprette nye filialer

– Koronapandemien har fremskyndet digitaliseringen for en del kunder, og mange har skjønt at de kan gjøre mye mer digitalt enn de visste om før koronapandemien, sier administrerende banksjef Stig Gunnar Røthe i Vekselbanken til FinansWatch.
Administrerende direktør Stig Gunnar Røthe i Vekselbanken mener det fungerer best med fysiske møter i de tilfellene der kundene søker etter løsninger og råd. Foto: Voss Veksel- og Landmandsbank | Foto: Voss Veksel- og Landmandsbank
Administrerende direktør Stig Gunnar Røthe i Vekselbanken mener det fungerer best med fysiske møter i de tilfellene der kundene søker etter løsninger og råd. Foto: Voss Veksel- og Landmandsbank | Foto: Voss Veksel- og Landmandsbank

Voss Veksel- og Landmandsbank brukte digitale kundemøter i liten grad før koronakrisen. For dem satte pandemien fart på den digitale rådgivingen. Det forteller administrerende banksjef Røthe.

I denne artikkelserien ser FinansWatch på digitalisering versus fysiske lokaler i banksektoren, og om koronapandemien har satt en fortgang på digitaliseringsprosesser der kravet fra kundene tidligere har vært fysisk kundekontakt. Se faktaboks for ytterligere informasjon.

Har koronapandemien vist deg at bankenes fysiske filialer og fysiske kundekontakt er overflødig?

– Koronapandemien har vist oss at vi kan drive det aller meste av våre tjenester digitalt, og at det fungerer godt for både kundene og oss. Vi har bare ett kontor, og det er det ikke aktuelt å legge ned. Samtidig er det kanskje mindre aktuelt enn noen gang å opprette nye filialer.

Vil være den beste banken

Røthe forteller at de over tid har arbeidet med kombinasjonen av et nært personlig kundeforhold med digitale løsninger.

– Vi har som visjon at vi skal være den beste hovedbanken i vårt markedsområde, for alle som ønsker personlig service og rådgiving i samspill med en smart digital hverdagsbank.

– Er et heldigitalt kundeforhold med banken mulig?

Ja, de som ønsker det kan være heldigitale kunder. Det vil bare være unntaksvis, og i særlige tilfeller, at vi har behov for at kunden kommer fysisk innom banken.

– Bedriftene ønsker personlig oppfølging

Røthe mener at i tilfeller med mer kompliserte tjenester og rådgiving hvor kunden søker løsninger og råd så er det mest rasjonelt og enklest for både kunde og bank å ha fysiske møter. Samtidig understreker banksjefen at digitalisering øker effektiviteten og produktiviteten av banktjenestene.

– Her vil det selvsagt være individuelle forskjeller. Vi ser generelt at bedriftene ønsker mer personlig oppfølging og rådgiving på mange områder.

– Hvem tjener mest på digitale løsninger?

Det er vinn-vinn for både kunder og bank. Banken kan i større grad prioritere å bygge kompetanse og ressurser på rådgiving.

– Hvem taper mest på slike løsninger?

– De som ikke er komfortable med økende digitalisering vil potensielt kunne tape på det. En del manuelle tjenester som blir tilbudt i banken vil over tid måtte fases ut.

Vi vil høre fra deg

FinansWatch har kontaktet store og små banker i Norge for å høre deres tanker om digitalisering versus fysiske filialer.
Vi vil selvfølgelig også høre hva din bank tenker, så dersom du ikke har hørt fra oss ennå, så ta kontakt med journalist Christina Guldstad på cg@finanswatch.no

På finanswatch.no vil du fremover kunne lese hva de ulike bankene mener om saken.

 

 

Del artikkel

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Vær i forkant av utviklingen. Få informasjon om det siste fra bransjen med vårt nyhetsbrev.

Vilkår for nyhetsbrev

Forsiden akkurat nå

Les også