– Nedgang i transaksjoner og omsetning for utelivet

Tall fra BankAxept og Vipps viser en dramatisk nedgang i transaksjoner og omsetning for både barer og restauranter over hele landet.
Kommersiell leder Vegar Heir i Vipps | Foto: Vipps
Kommersiell leder Vegar Heir i Vipps | Foto: Vipps

– Barer over hele Norge hadde samlet sett hele 30 prosent lavere omsetning og 33 prosent nedgang i antall transaksjoner med BankAxept-kort fredag og lørdag, sammenlignet med forrige helg. Også restaurantene har merket restriksjonene og endringene i folks kjøpemønster. Restaurantene opplevde 14 prosent lavere omsetning og 20 prosent færre BankAxept-transaksjoner denne fredagen og lørdagen, uttaler kommersiell leder Vegar Heir i Vipps, i en pressemelding.

Han mener det er liten tvil om at tallene fra BankAxept og Vipps gjenspeiler nye nasjonale og lokale restriksjoner som følge av den kraftige smitteøkningen av covid-19.

– I et normalår ville vi mest sannsynlig sett en økning denne helgen i både omsetning og antall transaksjoner. Derfor er det leit for utelivsbransjen at utviklingen går i motsatt retning. Samtidig har bransjen vist seg utrolig dyktig til å ta i bruk ny teknologi som gjør det enklere å ta imot og betjene kunder på en forskriftsmessig måte. Med nye krav om bordservering gjør QR-koder at gjestene kan bestille mat og drikke enkelt selv uten å stå unødvendig i kø. Vi ser nå mange serveringssteder som igjen tar i bruk QR-koder i større omfang, sier Heir.

Norges Bank eksperimenterer med digitale kroner 

Black Friday ble tidenes største netthandelsdag for Klarna

Finans Norge er bekymret for at plattformselskapene får andre regler enn finansnæringen 

Del artikkel

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Vær i forkant av utviklingen. Få informasjon om det siste fra bransjen med vårt nyhetsbrev.

Vilkår for nyhetsbrev