Black Friday ble tidenes største netthandelsdag for Klarna
.jpg)
Med en økning på 17 prosent fra i fjor, betyr det at fredag forrige uke ble tidenes største netthandelsdag for betalingssystemet til Klarna.
– Netthandelen startet allerede bra den første timen natt til Black Friday og tok seg deretter jevnt opp gjennom hele dagen, før den økte kraftig den siste timen før midnatt. Det er den største netthandelsdagen for oss noensinne, og viser med all tydelighet at flere nordmenn ønsker å gjøre unna handlingen sin på nett – inklusive julehandelen, sier markedsdirektør i Klarna Norge, Thomas Elvestad, i en pressemelding.
Omsetningsstatistikken fra Klarna er basert på over 12.000 nettbutikker som benytter seg av betalingsløsningen. Klarna skriver at nærmere halvparten av all netthandel i Norden går gjennom deres systemer.
Det er heller ikke bare på Black Friday det handles. Som Vipps sier, så handles det nå over hele uken. Også her ser Klarna en økning.
Omsetning for hele «Black Week» økte med 12 prosent sammenlignet med fjoråret.
– De siste par årene har vi sett at større deler av salgsvolumet og tilbudene også har spredd seg til dagene før selve Black Friday. Når Black Friday nå øker mer enn dagene tidligere i uken har det sannsynligvis sammenheng med hvordan nettbutikkene innretter tilbudene sine, sier Elvestad.
I Klarna tror de det er to grunner for at netthandelen har økt som den har gjort. Det ene går på at flere kunder har blitt komfortable med å handle på nett under pandemien, mens det andre går på at det er enklere for kundene å orientere seg på nett.
Klarna: Alle kredittavtaler får en sluttdato