Mener endret handlemønster viser at dette kan bli siste år med Black Friday

– Vi ser endringer i folks handlemønster som tilsier at 2021 kan vise seg å bli siste år med Black Friday som fenomen, sier kommersiell leder Vegar Heir i Vipps.
Vegar Heir er kommersiell leder i Vipps. | Foto: Vipps
Vegar Heir er kommersiell leder i Vipps. | Foto: Vipps

Heir sier i en pressemelding at den ene dagen har blitt til en hel shopping-uke, der netthandelen er rekordstor.

Han mener Black Friday har svekket seg som fenomen til fordel for Black Week, og at årsaken først og fremst er økt oppmerksomhet rundt bærekraft - og at færre virksomheter pusher Black Friday-tilbud like hardt som tidligere.

– I år har vi dessuten blitt oppfordret til å starte julehandelen tidligere på grunn av utfordringer med tilgang til varer og frakt. Dernest har mange flere fysiske butikker tatt i bruk enkle betalingsløsninger på nett. Mange har nok også utviklet økt prisbevissthet og gjør grundigere research rundt lokketilbud, som igjen reduserer impulskjøp, sier Heir.

Norske Neonomics får global avtale med Huawei

Vipps velger Mastercards PSD2-API-aggregeringstjeneste

Forsvarets Personellservice har signert avtale med SDC 

Del artikkel

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Vær i forkant av utviklingen. Få informasjon om det siste fra bransjen med vårt nyhetsbrev.

Vilkår for nyhetsbrev

Forsiden akkurat nå

Les også