SEB kåret til beste bank for storkunder

SEB topper listen i årets Prospera-undersøkelse. I følge banken er god kundeservice nøkkelen til suksess.
SEB Norge-sjef John Turesson er veldig fornøyd med årets Prospera-undersøkelse. | Foto: SEB Norway
SEB Norge-sjef John Turesson er veldig fornøyd med årets Prospera-undersøkelse. | Foto: SEB Norway

SEB scorer 4,32 av 5 i årets Prospera-undersøkelse. Ifjor var det Nordea som toppet listen i Corporate Banking-segmentet. 

– De tre seneste årene har vi økt vår totale score. Det er viktigst for oss, og det er gledelig å se et stort hopp i forhold til i fjor, sier SEB Norge-sjef John Turesson til Finansavisen.

Han tror at god støtte til bankens storkunder under coronapandemien er nøkkelen til årets topplassering. SEB scorer også høyest på spørsmålet om hvor god støtte kundene følte de hadde fått fra banken under pandemien. I følge finansavisen var det god avstand ned til andreplassen.

– Alle banker har nok viet mye oppmerksomhet til god kundeservice under pandemien. I mars når det sto på som verst var vi tydelige på at vi ville stille opp for våre kunder. Vi støttet kundene med nødvendig likviditet og fremskyndet prosessene internt, uttalte Turesson til Finansavisen.

Tempo i kundebehandlingen

Under coronakrisen hadde SEB møter hver eneste dag for å behandle kundeforespørsler så raskt som overhode mulig. Til vanlig pleier SEB å avholde møter i kredittkomiteen en eller to ganger i uken.

– Det tror jeg har hjulpet bedriftene mye. Jeg tror vår gode kundeservice under coronakrisen har bidratt til at vi tar førsteplassen i år, sier Johan Persson, Corporate Banking-sjef i Norge. 

I følge Finansavisen har SEB-gruppen prossesert covid-19 relaterte kredittrammer på 140 milliarder svenske kroner i våres.

– Det er dobbelt så mye som det vi normalt pleier å utstede på et år. Det forteller litt om hvor intenst det var i mars og april-måned, sier Persson.

Nye kundebehov

Turesson forteller til Finansavisen at kundenes behov har endret seg mye gjennom året.

– Når pandemien brøt ut i mars var bedriftene opptatt av å sikre likviditet, og vi tilførte våre kunder dette. I ettertid ser vi at bedriftene ikke har trukket mye på likviditetsrammene de fikk innvilget. Etter sommeren ble det i stedet et enormt trykk på obligasjonsmarkedet, og bedriftene fikk likviditet gjennom den kanalen, sier Turesson og fortsetter: 

– Det har vært litt dempet stemning i obligasjonsmarkedet under USA-valget og med den andre coronabølgen. Nå ser det imidlertid ut til at obligasjonsmarkedet er åpent igjen og hittil i kvartalet har det vært stor aktivitet i corporate finance. 

Med en ny coronabølge er bedriftskundene avventende med de store investeringene. 

– Jeg tror storkundene vil ha en avventende holdning til store investeringer så lenge usikkerheten er der. Det store spørsmålet er hva som skjer neste år og jeg tror det kommer en investeringsøkning når en vaksine er på plass, sier Turesson.

SEB-undersøkelse viser at finansbransjen forbereder seg på nedbemanning

Danske Bank best på valuta

Askim og Spydeberg Sparebank: – Du får rådgivning med på kjøpet i vår rente

Boliglånsundersøkelsen: 27 prosent av innvilgede lån ligger over Finanstilsynets foreslåtte maksgrense

SR-Bank har spart 20 millioner på reisestopp 

Del artikkel

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Vær i forkant av utviklingen. Få informasjon om det siste fra bransjen med vårt nyhetsbrev.

Vilkår for nyhetsbrev

Forsiden akkurat nå

Les også