Kreditthånderings- og inkassoselskapet Intrum har i første fase av sitt arbeid med Klart Språk laget en guide som deres kundekonsulenter bruker i samtale med kundene. Guiden har en praktisk tilnærming med blant annet tips om setningsoppbygging og ordliste som kan erstatte vanskelige faguttrykk.
– I vår bransje er det en hel del lovpålagte regler vi må følge i vår kundekommunikasjon. Utfordringen er justere setninger og bytte ut ord slik at det blir mer lettforståelig, samtidig som at lover og regler følges, sier Tina Nørholm, prosjektleder i Intrum, i en pressemelding.
Ikke bærekraftig
I samtale med flere tusen forbrukere med gjeld hver måned, mener de det er ekstra viktig med et språk mottakeren forstår.
– Det å snakke om gjeld sitter ofte langt inne hos mange, og hvis vi bruker et språk med ord og utrykk som forsterker at dette er komplisert og vanskelig gjør vi oss selv en bjørnetjeneste. Det er rett og slett ikke særlig bærekraftig, sier Camilla Gulsett, Skandinavisk Bærekraftansvarlig hos Intrum.
Mer lettforståelig
I neste fase står brev og SMS for tur.
– Vi vil se på setninger som «Hvis kravet ikke er betalt innen 14 dager fra dato på dette varsel, iverksettes tvangsfullbyrdelse ved at utlegg begjæres». Kanskje kan er det mer lettforståelig og mindre skummelt med «Hvis du ikke betaler denne inkassosaken innen 14 dager fra dato på dette brevet, vil kravet sendes til namsmannen for tvangsfullbyrdelse», sier Nørholm.
BankID-forslag kan bli løsning på digitalt utenforskap
Medie: Danske Bank har slettet inkassogjeld for over 20 milliarder
Kredinor blir partner i Inkassoregistreret